به نظر میرسد مراجع تقلید ایران اصرار زیادی دارند بر همه مسائل از نظامی و موشکی گرفته تا مسائل پزشکی و ژنتیک ورود کنند.
به گزارش «محبتنیوز» گروهی از مراجع تقلید در تازه ترین اظهار نظر به بیان دیدگاههای خود درباره خرید و فروش «اسپرم» مردان پرداختهاند.
سایت «نسیم آنلاین» با این مقدمه که «اخیرن مشاهده شده عدهای با قبح زدایی و سوء استفاده از موضوع اهدای اسپرم به دنبال ایجاد مراکز داد و ستد اسپرم با مبالغ سنگین هستند.» عنوان کرده بعضیها رفتاری ایجاد کردهاند و با دریافت مبالغی هنگفت برای جذب زوجهای جوان و پرکردن جیبشان از اهدای اسپرم آقای بازیگر، اهدای تخمک خانم ورزشکار یا فروش اسپرم یک فوتبالیست با قیمت میلیونی دریافت میکنند!»
این سایت پرسیده: «از نظر شرعی چنین کاری مجاز است؟» و اینکه «با توجه به اینکه بین اهدا کننده اسپرم و دریافت کننده ازدواجی صورت نگرفته و از طرفی عمل زنا هم صورت نگرفته حکم فقهی چیست؟ اولن حلال زاده یا حرام زاده بودن بچهای که به دنیا میآید؟ دومن محرمیت و ارث بین اهدا کننده اسپرم و فرزند چگونه خواهد بود؟»
پاسخها
علی خامنهای:
تلقیح زن از طریق نطفه مرد نامحرم فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی باید از مقدّمات حرام مثل لمس ونگاه حرام اجتناب شود. به حال چنانچه از این طریق فرزندی به دنیا بیاید، ملحق به شوهر زن نمی شود؛ بلکه ملحق به صاحب اسپرم وتخمک است و در احکام نسب رعایت احتیاط شود.
تلقیح زن از طریق نطفه مرد نامحرم فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی باید از مقدّمات حرام مثل لمس ونگاه حرام اجتناب شود. به حال چنانچه از این طریق فرزندی به دنیا بیاید، ملحق به شوهر زن نمی شود؛ بلکه ملحق به صاحب اسپرم وتخمک است و در احکام نسب رعایت احتیاط شود.
سیستانی:
اگر اسپرم مردى دیگر وارد رحم زن کنند که قطعا جایز نیست ولى اگر تخمک زن را در خارج از رحم با اسپرم مردى دیگر بارور کنند و در رحم او جاى دهند از این جهت حرام نیست گرچه خلاف احتیاط است ولى چون این امر مستلزم کشف عورت مى شود از این جهت در غیر حال ضرورت جایز نیست و ضرورت بر فرض که باشد با یک فرزند برطرف مى شود و در هر حال این بچه فرزند شوهر نیست وجایز نیست اورا به نام خود ثبت کند و او را فرزند خود بداند یا بخواند.
اگر اسپرم مردى دیگر وارد رحم زن کنند که قطعا جایز نیست ولى اگر تخمک زن را در خارج از رحم با اسپرم مردى دیگر بارور کنند و در رحم او جاى دهند از این جهت حرام نیست گرچه خلاف احتیاط است ولى چون این امر مستلزم کشف عورت مى شود از این جهت در غیر حال ضرورت جایز نیست و ضرورت بر فرض که باشد با یک فرزند برطرف مى شود و در هر حال این بچه فرزند شوهر نیست وجایز نیست اورا به نام خود ثبت کند و او را فرزند خود بداند یا بخواند.
مکارم شیرازی:
اسپرم به معنای اسپرمی که در منی غرق است نجس است و اگر منافع مشروعی داشته باشد مالیت داشته و قابل خرید و فروش است.
اسپرم به معنای اسپرمی که در منی غرق است نجس است و اگر منافع مشروعی داشته باشد مالیت داشته و قابل خرید و فروش است.
البته توجه داشته باشید تلقیح نطفه بیگانه، شرعن حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود.
تنها راه برای استفاده از نطفه مرد بیگانه این است که مرد موقتن همسر خود را طلاق دهد و آن زن پس از عده به عقد موقت مرد مورد نظر درآید(هر چند اصلن همدیگر را نبینند) سپس نطفه آن مرد را برداشته و در زمان عقد با تخمک زن ترکیب کنند و پس از بخشش باقیمانده مدت عقد موقت و تجدید عقد دایم با شوهر سابق، نطفه ترکیب شده را در رحم او بکارند.
فرزندی که متولد می شود بر آن مرد و زن محرم است، ولی تنها از آن زن و صاحب نطفه ارث می برد.
اما نکته جالب در گزارش «نسیم آنلاین» این بود که در عکس مربوط به گزارش از تصویر «اسپرم» استفاده کرده بود، که در نوع خود جالب به نظر میرسید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر