۱۳۹۵ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

میراث آتاتورک، خط قرمز سکولارها

میراث آتاتورک، خط قرمز سکولارها

چند تظاهرات در شهرهای بزرگ ترکیه از جمله پایتخت و استانبول، در اعتراض به حذف احتمالی اصل لائیسیته از قانون اساسی ترکیه برگزار شد.
photo_2016-04-28_14-14-36
«محبت‌نیوز» – اسلامی شدن قانون اساسی در ترکیه‌ای که خانه به خانه پرچمی با شمایل کمال آتاتورک آویخته شده و قدم به قدم نام او بر کوچه و خیابان‌ها نقش بسته اگر غیرممکن نباشد، اما به راحتی آنچه رئیس پارلمان این کشور پیشنهاد داده بود هم نیست.
شاید «اسماعیل قهرمان» که هم ریاست پارلمان را بر عهده دارد و هم از رهبران حزب حاکم «عدالت و توسعه» است فکرش را نمی‌کرد که وقتی پیشنهاد حذف سکولاریسم از قانون اساسی ترکیه را می‌دهد با خیل عظیمی از واکنش‌های منفی مواجه شود و اینگونه شهروندان ترکیه را به خیابان‌ها بکشاند.
اسماعیل قهرمان معتقد است چون ترکیه کشوری مسلمان است باید قانون اساسی دینی داشته باشد.
گرچه به نظر می‌رسد هم‌حزبی‌های او به خصوص رجب طیب اردوغان با اسماعیل قهرمان هم نظر باشند، اما گویا هزینه این پیشنهاد آنقدر بالا بود که در همان ساعات اولیه رئیس جمهور ترکیه هم عقب‌نشینی کرد و به طور رسمی در سفر زاگرب اعلام کرد «دولت ترکیه از تمام ادیان فاصله می‌گیرد و این به‌معنای سکولاریسم است».
کمال قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون «جمهوری‌خواه خلق» و دیگر منتقدین دولت ضمن مخالفت شدید با این پیشنهاد هشدار دادند که «اصل لائیسیته خط قرمز» آنهاست و به دنبال آن احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه اطمینان داد که قانون اساسی جدید این کشور ویژگی لائیک دولت را حفظ خواهد کرد.
پیشتر به دنبال اظهارات رئیس مجلس ترکیه علیه اصل لائیسیته در قانون اساسی، ده‌ها نفر مقابل پارلمان ترکیه تجمع کردند که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.
خبرگزاری فرانسه از آنکارا گزارش داده که پس از طرح این پیشنهاد چند تظاهرات در شهرهای بزرگ ترکیه از جمله پایتخت و استانبول، در اعتراض به حذف احتمالی اصل لائیسیته از قانون اساسی ترکیه برگزار شد که با مداخله پلیس به خشونت کشید.
لائیسیته یکی از اصول اساسی جمهوری ترکیه است که مصطفی کمال آتاتورک در سال ۱۹۲۳ میلادی بر ویرانه‌های امپراطوری عثمانی بنیان گذاشته شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر