۱۳۹۵ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

۵ گروهی که اسلام رباخواری از آنان را مجاز می‌داند!

۵ گروهی که اسلام رباخواری از آنان را مجاز می‌داند!

به اعتقاد بسیاری از علما رباگرفتن از شرکت‌های خارجی و کفار و غیرمسلمانان بلااشکال است.
36002334
به گزارش «محبت نیوز» پس از واکنش منفی کارشناسان و رسانه‌ها به اظهارات گروهی از مراجع تقلید که سود بانکی و حتی حقوق کارمندان بانک را ربوی دانستند بحث ربا در ایران وارد فاز تازه‌ای شده است.
«پایگاه خبری تحلیلی تراز» در گزارشی به این موضوع پرداخته که طبق نظر اسلام گرفتن ربا از چه گروه‌هایی جایز است و آیا ربا گرفتن از غیر مسلمانان جایز است یا خیر؟
این سایت نوشته ربا (دریافت سود) طبق قرآن در ردیف دشمنی و اعلام جنگ با خداوند متعال و پیامبر مسلمین است و طبق روایات دهنده، گیرنده، نویسنده و شهادت دهنده گناه کارا هستند.
نکته مهم دیدگاه علما و مراجع در خصوص گرفتن ربا از غیرمسلمان است!
سایت پرسیده «آیا ربا گرفتن از غیر مسلمانان جایز است؟ مثلا اگر یک شرکت خارجی به سرمایه گذاران به صورت ربوی سود بدهد آیا گرفتن ربا از آنان حلال و سرمایه گذاری در این شرکت ها جایز است یا خیر؟»
پاسخ کلی سوال این است که اگر سرمایه گذاری در این شرکت ها مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران نباشد، طبق نظر اکثر فقها گرفتن سود از این شرکت ها اشکالی ندارد.
علما و مراجع چه می‌گویند؟
سیدعلی خامنه‌ای: ربا به صورتى کلى حرام است غیر از رباى قرضى بین پدر و فرزند و زن و شوهر و هم چنین ربایى که مسلمان از غیر مسلمان می ‏گیرد.
روح‌الله خمینی: ربا از کفار بلا اشکال است البته به یک شرط؛ اینکه کفار در پناه اسلام نباشند.
بهجت: ربا از کفار بلا اشکال است البته به یک شرط؛ اینکه کفار در پناه اسلام نباشند اما مسلمان نمی ‏تواند به کافر، ربا و زیادتى در معامله بدهد.
خوئی و زنجانی: ربا گرفتن از کافری که در پناه مسلمانان باشد نیز به شرطی جایز است که ربا گرفتن در شریعت او جایز باشد.
ربا بین چه گروه‌هایی آزاد است؟
نکته بعدی که این سایت نوشته ربای بین زن و شوهر و پدر و پسر است که گویا خمینی و مکارم معتقدند پدر و فرزند و زن و شوهر می توانند از یکدیگر ربا بگیرند!
خوئى اما بنا بر احتیاط واجب ربای بین پدر و فرزند و زن و شوهر را جایز نمی‌دانند.
زنجانى نیز ربا گرفتن پدر از فرزند و شوهر از زن را پذیرفته اما بنا بر احتیاط واجب ربای پسر از پدر و زن از شوهر خود را جایز نمی دانند.
در مجموع به اعتقاد اسلام ربا در چهار مورد استثناء شده است:
۱- بین پدر و فرزند
۲- بین زن و شوهر
۳- بین مسلمانان با کافری که در پناه اسلام نیست
۴- بین مسلمان با کافری که در پناه اسلام است ولی در شریعتش ربا جایز است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر