۱۳۹۵ اردیبهشت ۳, جمعه

کلیساهای چوبی، مُهر معماری مسیحی بر تاریخ نروژ

کلیساهای چوبی، مُهر معماری مسیحی بر تاریخ نروژ

برای ساخت این کلیساها  از روش‌هایی استفاده شده که این سازه ها از قرن ۱۲ تا به امروزه همچنان پابرجا هستند.
Stavechurch-heddal
به گزارش «محبت نیوز» کلیساهای قدیمی با معماری‌های خاص مربوط به دوره‌ی خود در سراسر دنیا از عمده مقاصد گردشگری بسیاری از گردشگران هستند.
 در این بین کلیساهای چوبی نروژ نیز معماری منحصر به فردی دارند و اغلب مربوط به قرون وسط هستند.
تعداد کلیساهایی که طی قرن‌های ۱۲ و ۱۳ در نروژ ساخته‌ شده‌اند را بین ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ تخمین می‌زنند که به عنوان اولین رونق ساخت و ساز نروژ در نظر گرفته می‌شود.
برخی از این کلیساهای چوبی مشهور سقف‌هایی دارند که روی آن‌ها فریم‌های مثلثی متعدد وجود دارد که اندازه‌های آن‌ها به تدریج کوچک‌ترمی‌شود.
بسیاری دیگر سردرهایی کنده کاری شده با چوب‌های مرغوب و دیوارهایی نقاشی شده دارند که نقوش غیر مسیحی و مسیحیت را نمایان می‌سازند. امروزه حدود ۲۰ الی ۳۰ کلیسای چوبی هنوز هم پابرجا باقی مانده‌اند. در این مقاله قصد داریم به معرفی چند کلیسای معروف چوبی بپردازیم.
در طی قرون وسطی یک روش ساخت و ساز جدید چوبی در سراسر شمال غرب اروپا به ویژه در نروژ رواج یافت که در ساخت کلیساها نیز به کار گرفته می‌شد.
ویژگی بارز طراحی کلیساهای چوبی این است که به جای این که از تخته‌ها و چوب‌هایی محکم به عنوان قفسه استفاده کنند یا در ساخت و ساز مستقیم، در گودال‌های زمین به کار ببرند (که این کار باعث پوسیدگی آن‌ها می‌شود)، پی‌هایی از سنگ‌های بزرگ گسترده در زیر اسکلت چوبی ساختمان قرار می‌گرفت، این نوع طراحی عملکردی مانند فونداسیون های رادیه در بناهای امروزه ایفا می کردند.
در نتیجه قطعات چوبی روی یک سطح قرار می‌گرفت و از آن در برابر پوسیدگی که به علت در تماس بودن با آب اتفاق میفتد، محافظت می‌کرد. این روش به قدری تاثیرگذار بود که کلیساهایی که در قرن ۱۲ به این روش ساخته شده‌اند، امروزه هنوز هم پابرجا هستند.
سایت گردشگری «کجارو» به معرفی تعدادی از این کلیساهای چوبی در نروژ پرداخته است:
کلیسای برگند (Borgund) در شهر «لاردال» که بین سال‌های ۱۱۸۰ و ۱۲۵۰ میلادی ساخته شد و امروز یک موزه است
کلیسای اورنس در شهر سون اوفیودون که در سال ۱۱۳۰ ساخته شده و قدیمی‌ترین کلیسای چوبی است
کلیسای هدال بزرگ‌ترین کلیسای چوبی نروژ در شهر نوتودن که در اوایل قرن ۱۳ ساخته شده است
کلیسای هوپراستاد در منطقه سون اوفیودون که حدود سال ۱۱۳۰ ساخته شده
کلیسای گل که در سال ۱۸۸۰ در نزدیک اسلو ساخته شده و امروز موزه تاریخ است
کلیسای لم در منطقه‌ی لم گودبرانسدال دارای شبستان سه جزئی است و در نیمه‌ دوم قرن ۱۲ ساخته شده.
این کلیساها از جاذبه های گردشگری کشور نروژ محسوب می گردند.
 تاریخ ایران اگر چه قرن‌هاست که با معماری اسلامی پیوند خورده، اما در گوشه و کنار کشور می‌توانید بناهای کم‌نظیری از معماری غیراسلامی را هم ببینید که به یادگارهای ماندنی در دنیا تبدیل شده‌اند. کلیسای قدیمی چالدران یکی از همین بناهایی است که لقب قدیمی‌ترین کلیسای دنیا را هم با خود یدک می‌کشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر