۱۳۹۵ فروردین ۲۲, یکشنبه

تاکید پاپ بر لزوم احترام به همجنسگرایان

تاکید پاپ بر لزوم احترام به همجنسگرایان

پاپ فرانسیس در جزوه ای تاکید کرده که وجدان شخصی باید معیار رهبری در موضوع پیچیده روابط جنسی، ازدواج و زندگی خانوادگی باشد.
به گزارش «محبت نیوز» پاپ فرانسیس یک سند ۲۵۶ صفحه ای با عنوان «لذت عشق» منتشر کرده که دیدگاه‌های او را درباره ازدواج، تشکیل خانواده و مواجهه با منتقدان کلیسا تشریح می کند.
رهبر کاتولیک‌های جهان در این جزوه تاکید کرده وجدان شخصی باید معیار رهبری در موضوع پیچیده روابط جنسی، ازدواج و زندگی خانوادگی باشد.
به گزارش رسانه ها، در این سند تغییری در نظریه کلیسای کاتولیک داده نشده، ولی پاپ فرانسیس در بعضی موارد نظرات خود را نیز ارائه کرده و روشن کرده که کلیسا نباید از این به بعد علیه کسانی که اعمال و نظراتشان با ایده آل های کلیسا برای ازدواج و تشکیل خانواده مطابقت نمی کند، دست به قضاوت بزند.
پاپ فرانسیس در بخشی از این سند یادآور شد: «من کسانی را که خواهان یک چارچوب قطعی هستند و نمی خواهند جایی برای سردرگمی و شک وجود داشته باشد درک می کنم، اما صمیمانه معتقدم که مسیح خواهان کلیسایی بود که خوبی و روح القدس را در قبال ضعف های انسانی رواج دهد.»
رهبر کاتولیک های جهان همچنین می گوید همجنسگرایان باید محترم شمرده شوند، اما در عین حال بر موضع کلیسا تاکید کرده که مطلقن هیچ زمینه ای برای برابری ازدواج همجنسگرایان با دگرجنس خواهان وجود ندارد.
از معدود دفعاتی است که پاپ در مورد همجنسگرایان به صورت شفاف اظهار نظر کرده، اما بحث در خصوص آنان به طور رسمی از سال ۲۰۱۴ آغاز شد.
آن زمان اسقف‌های ارشد کلیسای کاتولیک اصلاحات مطرح شده برای خویشتن‌داری بیشتر کلیسا در رابطه با همجنس‌‌گرایان و مطلقه‌ها را نپذیرفتند، اما واتیکان عنوان کرد که مشورت روحانیون ارشد برای بررسی این موارد ادامه خواهد داشت.
نشست شورای اسقف‌های کلیسای کاتولیک پس از دو هفته بدون اجماع بر سر مهم‌ترین موضوعات مورد مناقشه به پایان رسید. روحانیون ارشد کلیسای کاتولیک موفق نشدند تصمیم مشترکی را در مورد شیوه برخورد با مطلقه‌ها و پیروان همجنس‌گرای کلیسای کاتولیک اتخاذ کنند.
در سند نهایی این نشست که به رأی اسقف‌های ارشد گذاشته شد، بندهای مرتبط با این موضوعات حذف شدند. موافقت با اصلاحات مطرح شده در این بندها نیازمند رأی موافق دو سوم اسقف‌های شورای مشورتی کلیسای کاتولیک بود.
گفته می‌شود که این بندها به درخواست محافظه‌کاران از سند نهایی حذف شدند تا به رأی‌گیری گذاشته نشوند. فردریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان، اعلام کرد که اعلام نتیجه نشست شورای روحانیون ارشد بنا بر خواست پاپ فرانسیس صورت گرفته است.
دو سال پیش برای نخستین بار این پرسش مطرح شده که آیا کلیسا قادر به استقبال از همجنس‌گرایان و اعطای “جایگاهی برادرانه” به آنان در جوامع کاتولیک هست، بدون آنکه به تصویر و جایگاه ازدواج و خانواده خللی وارد شود؟ حالا با گذشت دو سال به نظر می‌رسد واتیکان بیش از گذشته نسبت به همجنسگرایان انعطاف نشان داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر