۱۳۹۵ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

تلاش ترکیه برای صدور اسلام بنیادی به سوئیس !

تلاش ترکیه برای صدور اسلام بنیادی به سوئیس !

از سال ۲۰۱۳ تاکنون، رییس امور دیانت ترکیه با فرستادن ۳۵ تن از مبلغین اسلامی به شهر ژنو، بازل، سنت گالن و تسن تلاش هایش را دو چندان کرده است.
500W_Euro2008_13به گزارش «محبت نیوز» شواهد نشان می‌دهد دولت ترکیه با فرستادن بیش از پیش شیخ و مفتی به سوئیس در نظر دارد اسلام را برحسب تعریف خود در سوئیس گسترش دهند.
«رادیوکوچه» دراین ارتباط نوشته روزنامه «سونتانگ زیتونگ» سوئیس به مدارکی دست یافته که نشان می دهد ترکیه تنها از راه دیپلماسی نیست که می خواهد در سوئیس حرفی برای گفتن داشته باشد، بلکه با تمهیدات کمک مالی به مساجد و فرستادن ملاهایی که بینشی بنیادگرایی از دین ارایه می دهند سعی می کند بر جامعه مسلمانان سوئیس تاثیر بگذارد.
از سال ۲۰۱۳ تاکنون، رییس امور دیانت ترکیه با فرستادن ۳۵ مبلغ مذهبی به شهر ژنو، بازل، سنت گالن و تسن تلاش هایش را دو چندان کرده است. این واعظان ارسالی در مساجد و دفاتر محل فعالیت خویش، اسلامی به شدت خشن و ضد غربی ترویج کرده و زنان را به پوشیدن چادر و روسری ترغیب می کنند.
برپایه گزارش روزنامه سونتانگ زیتونگ، آنکارا از راه یک بنیاد که دفتر آن در شهر زوریخ قرار دارد به تقریبن ۵۰ مسجد در سراسر سوئیس کمک مالی می رساند. تعداد زیادی از سیاستمدارها سوئیسی خواهان کنترل و نظارت بر کمک های مالی به مساجد در این کشور هستند.
الیزابت شنایدر از حزب PCD معتقد است که واعظانی که از خارج به مساجد سوئیس می آیند باید مورد کنترل قرار گیرند تا راه موعظه های بنیادگرایانه در مساجد گرفته شود.
کسانی هم هستند مثل سیلوا شنکر از حزب سوسیالیست که بر این باورند وقت آن رسیده که اسلام به عنوان یکی از ادیان رسمی سوئیس به رسمیت شناخته شود.
در عوض آلبرت روستی از حزب PCD به شدت با این نظریه مخالف است و معتقد است که ارزش های اسلامی هیچ سنخیتی با فرهنگ سوئیس ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر