۱۳۹۵ فروردین ۲۱, شنبه

رفراندوم بر سر مالکیت کلیسای «عیساکیفکسیِ» سن پترزبورگ

رفراندوم بر سر مالکیت کلیسای «عیساکیفکسیِ» سن پترزبورگ

رفراندوم سرنوشت مالکیت کلیسای مشهور «عیساکیفکسیِ» در شهر سن پترزبورگ روسیه را مشخص خواهد کرد.
35978194
به گزارش «محبت‌نیوز» نمایندگان مجلس پترزبورگ در واکنش به اقامه دعوی از سوی کلیسای ارتدوکس روسیه و بازپس گرفتن کلیسای عیساکیفسکی آماده برگزاری رفراندوم می‌شوند.
موضوع کلیسای عیساکیفسکی از سال گذشته تا کنون محل نزاع نمایندگان مجلس پترزبورگ و کلیسای ارتدوکس روسیه بوده و اکنون فعالان دینی پیشنهاد دادند برای مشخص شدن وضعیت ساختمان این کلیسا رفراندوم عمومی برگزار شد.
سایت «دیده‌بان روسیه» به نقل از «راسیسکایا گازتا» در این ماجرا نوشته سال گذشته کلیسای ارتدوکس روسیه از «گیورگی پولتاچنکو» فرماندار سن پترزبورگ درخواست کرد که ساختمان این کلیسای جامع را به کلیسای ارتدوکس روسیه بازگرداند. این خبر بلافاصله در همه جا پخش شد و گروهی از نمایندگان مجلس از فرماندار خواستند که با این درخواست موافقت نکند.
از سوی دیگر فعالان دینی تاکید می کنند که این یادبود و میراث فرهنگی دینی نباید در اختیار افرادی باشد که هیچ ارتباطی با دین و خدا ندارند و تنها به فکر منافع مادی و دریافت مبالغ کلان به بهانه این یادبودها هستند.
به اعتقاد نماینده مجلس پترزبورگ، نباید اجازه تکرار این موارد و تحریکات مردمی را داد، زیرا قانون بی شک با بازگرداندن این قبیل ساختمان ها به مراکز دینی موافقت میکند. به اعتقاد وی، باید این بند از از قانون را حذف کرد و یا آن را تغییر داد و تصمیم گیری در این مسائل باید بر عهده نمایندگان مجلس گذاشته شود. این نماینده مجلس خاطر نشان کرد که تغییر حکم دادگاه با برگزاری رفراندوم امکان پذیر نیست.
گفتنی است که اوایل سال های ۱۹۹۰ میلادی چند لایحه قانونی درباره مساله تعاملات حکومت و کلیسا در خصوص اموال کلیسا تصویب شد.
طبق بند ۳ فرمان رئیس جمهور فدراسیون روسیه مورخ ۱۴ مارس ۱۹۹۶، از روحانیونی که قربانی سرکوب های بی‌اساس دوره شوروی شده‌بودند دلجویی شد و به تمامی ارگان ‌های دولتی در سطح فدرال و مناطق دستور داده‌شد که در بازگرداندن ساختمان ‌ها و اموال کلیسا، مسجد، کنیسه و دیگر ادیان همکاری ‌های لازم را انجام دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر