۱۳۹۵ اردیبهشت ۵, یکشنبه

بازخوانی یک مقاله پر سر و صدا «آیا خدا مُرده؟»

بازخوانی یک مقاله پر سر و صدا «آیا خدا مُرده؟»

زمانی که این مقاله در «تایم» منتشر شد ۹۷ درصد آمریکا‌یی‌ها به خدا معتقد بودند. حالا نظرسنجی سال گذشته موسسه «پیو» نشان می‌دهد هنوز ۸۹ درصد آمریکایی‌ها به خدا ایمان دارند.
time
به گزارش «محبت‌نیوز» ۵۰ سال پیش در آوریل ۱۹۶۶ جلد مجله تایم برای نخستین بار بدون عکس و فقط با سه کلمه و یک علامت سئوال منتشر شد: آیا خدا مرده است؟ (?Is God Dead) در این مقاله نوشته شده بود این پرسشی است که هم خداباوران (ایمانداران) را که شاید در خفا از مرگ خدا هراسانند، عذاب می‌دهد و هم خداناباوران را که شک دارند پاسخ این پرسش منفی باشد.»
«جان تی السون» دبیر بخش دینی تایم و نویسنده این مقاله نیز تلویحن خدای خالق قدرتمند کتاب مقدس را متعلق به زباله‌دانی تاریخ می‌داند. وی بار‌ها به برخی استادان الهیات اشاره می‌کند که خدا را اضافی و مرده می‌دانند.
هزاران نامه شکایت به تایم فرستاده شد و بسیاری این مجله را متهم کردند که به دست بی‌دین‌ها افتاده است. البته احتمالن اکثر این افراد فقط تیتر و روی جلد مجله را خوانده بودند و نه متن را.
حالا «رادیو فردا» پس از نیم قرن به بازخوانی این گزارش پرداخت و نوشته مسیحیان خداناباور جنبش مرگ خدا را در دهه ۶۰ میلادی در آمریکا شکل دادند.
«جنبش مرگ خدا» را نه ماتریالیست‌ها به وجود آوردند و نه کسانی که از مسیحیت نفرت داشتند، بلکه گروه کوچکی از اندیشمندان مسیحی، کشیشان و استادان الهیات.
شخصیت‌های برجسته این گروه که پس از دهه ۶۰ میلادی چندان دوام نیافت، از جمله «ویلیام همیلتون» و «توماس آلتیزر» نویسنده کتاب «الهیات رادیکال و مرگ خدا» معتقد بودند که جایی برای خدا دیگر در مسیحیت دیگر وجود ندارد و مسیح به عنوان مدلی برای انسان‌ها می‌تواند مطرح شود.
این مقاله در ادامه به مبحث سکولاریزم پرداخته و در بخشی دیگر هم با چند فیزیکدان و فیلسوف در مورد این مبحث صحبت کرده است.
زمانی که مقاله تایم منتشر شد ۹۷ درصد آمریکا‌یی‌ها به خدا معتقد بودند. حالا نظرسنجی سال گذشته موسسه پیو نشان می‌دهد هنوز ۸۹ درصد آمریکایی‌ها به خدا ایمان دارند. ده درصد می‌گویند اعتقادی به خدا ندارند.
انتشار این مقاله در تایم جنبش بزرگی در بین خداباوران ایجاد کرد و جنبش «خدا نمرده است» را در آن دوران کلید زد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر