۱۳۹۵ فروردین ۲۲, یکشنبه

واکنش سفیرآذربایجان در پی حمایت «کیم کارداشیان» از اقلیت ارامنه

واکنش سفیرآذربایجان در پی حمایت «کیم کارداشیان» از اقلیت ارامنه

کیم کارداشیان حمایت خود را از اقلیت ارامنه که برای حفظ کنترل قره باغ علیا با نیروهای جمهوری آذربایجان جنگیده اند، اعلام کرده است.
kardashian
به گزارش «محبت‌نیوز» موضع گیری کیم کارداشیان، چهره شناخته شده دنیای سرگرمی و مد درباره درگیری های اخیر نیروهای ارمنی و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ علیا، واکنش سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا را در پی داشت.
کیم کارداشیان که پدرش رابرت کارداشیان، از تجار و حقوقدانان ارمنی تبار آمریکایی بود ۶۶ میلیون طرفدار در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد.سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا، طی مصاحبه‌ای با مجله «فارن پالیسی» گفته که این همه طرفدار کیم کارداشیان او را به یک کارشناس درگیری ها در منطقه قره باغ علیا تبدیل نمی کند.
کیم کارداشیان حمایت خود را از اقلیت ارامنه که برای حفظ کنترل قره باغ علیا با نیروهای جمهوری آذربایجان جنگیده اند، اعلام کرده است.
«صدای آمریکا» به نقل از «الین سلیمان اف» سفیر جمهوری آذربایجان در ایالات متحده عنوان کرد: “او (کیم کارداشیان) خیلی معروف و محبوب طرفدارانش است، اما امور جنگ و صلح برای کسی که ستاره برنامه های واقع نمای تلویزیونی (Reality Show) است، بیش از حد جدی است.”
کیم کارداشیان در اینستگرام تصویری را از نیروهای نظامی ارمنی در روز دوشنبه منتشر کرد که پرچم های ارمنستان را داشتند و زیر آن نوشت که برای همه در ارمنستان و دیگر نقاط جهان دعا می کند.کیم کارداشیان پیشتر نیز حمایت خود را از ارامنه اعلام کرده بود و درباره موضوع مورد اختلافات ترکیه و ارمنستان گفته بود که قربانیان نسل کشی ارامنه نباید فراموش شوند.
شایان ذکر است، بعد از جنگ جهانی اول و دوره کوتاهی از استقلال جمهوری آذربایجان و ارمنستان، این دو کشور نسبت به سه سرزمین نخجوان، زنگزور و قره‌باغ ادعاهایی را مطرح کردند، اما همزمان با پیوستن ارمنستان به اتحاد جماهیر شوروی ، رئیس کمیته انقلابی جمهوری آذربایجان با مخابره تلگرامی به همتای ارمنی خود اعلام کرد که از این به بعد سه منطقه ذکرشده در بالا و ادعایی دو کشور به ارمنستان تعلق خواهد گرفت، متعاقب این تلگرام استالین چهارده روز بعد یعنی در ۴دسامبر ۱۹۲۰در مقاله‌ای در روزنامه پراودا این مسئله را مورد تأکید قرارداد و افزود جمهوری آذربایجان از مناطق شمالی خود دست کشیده و زنگزور، نخجوان و قره‌باغ را در اختیار ارمنستان قرار داده است .
 شش حزبی که در مجلس اتریش حضور دارند، روز چهارشنبه، ۲۲ آوریل در قطعنامه مشترکی، کشتارهای سال ۱۹۱۵ را ‘نسل‌کشی’ خوانده و یک دقیقه به یاد کشته‌شدگان سکوت کردند.
وانک به نقل از خبرگزاری civilnet.am خبر داد، پارلمان اتریش به جمع کشورهایی پبوست که نسل کشی ارمنیان را محکوم کرده اند.
به گفته این خبرگزاری، ۱ ادیبهشت ماه ۱۳۹۴ نیز پارلمان اتریش قطعنامه ای به تصویب رسانده که در آن نسل کشی ارمنیان را محکوم و از ترکیه خواسته است با تاریخ خود روبرو شده و نسل کشی ارمنیان را بپذیرد.
بنابر اعلام این سایت خبری این قطعنامه به امضای کلیه شش گروه سیاسی اتریش رسیده است.
این نخستین باری است که اتریش از واژه ‘نسل‌کشی’ در باره کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی استفاده می‌کند.
وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفته است که این اقدام اتریش، آسیبی همیشگی به روابط میان دو کشور وارد کرده و باعث خشم ترکیه شده است.
ترکیه گفته است که سفیر خود در اتریش را برای مشورت فراخوانده است.
در این قطعنامه آمده است:
کشتارهای بوقوع پیوسته در قبال ارمنیان در زمان امپراطوری عثمانی نسل کشی است و نقش اتریش و مجارستان که از متحدین ترکیه و آلمان محسوب می شدند انکار ناپذیر می باشد.در این لایحه همچنین به کشتارهای دیگر اقلیت های مسیحی نیز اشاره شده است.
لازم به ذکر است پارلمان اتریش در روز ۲۲ آوریل مراسمی بمناسبت یادبود یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان برگزار خواهد کرد.
به گزارش «محبت نیوز» روزنامه «تودی زمان»، چاپ ترکیه روز جمعه بیست و چهارم ژوئیه نوشته است، این قطعنامه در کمیته روابط خارجی پارلمان بلژیک به تصویب رسید و برای مجمع ملی این کشور ارسال شد.
به گفته رادیو کوچه قطعنامه مذکور که از سوی دولت بلژیک ارائه شد، رویدادهای ١٩١۵ را «نسل‌کشی» خواند اما تاکید کرد که این حوادث ارتباطی به ترک‌هایی که در بلژیک زندگی می‌کنند، ندارد.
در حالی که ارامنه مدعی هستند که نیروهای عثمانی در سال ١٩١۵ به صورت سیستماتیک بیش از یک میلیون ارمنی را به قتل رساندند و این حادثه از سوی ارمنستان و ٢٠ کشور دیگر به عنوان نسل‌کشی یاد می‌شود، ترکیه استفاده از واژه نسل‌کشی برای کشتار گسترده ارامنه در آخرین روزهای امپراتوری عثمانی را نمی‌پذیرد.
«شارل میشل»، نخست‌وزیر بلژیک اخیرن گفته است که از نظر وی کشتار ارامنه به دست ترکان عثمانی «نسل‌کشی» بوده است و همین امر انتقاد وزارت خارجه ترکیه را برانگیخت.
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه ماه آوریل فرانسه، آلمان، روسیه و اتریش را که رهبرانشان و یا پارلمان‌هایشان این کشتار را نسل‌کشی خوانده‌اند، متهم کرد که ادعاهای آن‌ها بر پایه دروغ‌های ارامنه بنا شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر