۱۳۹۵ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

پیام اردوغان در سالگرد کشتار ارامنه

پیام اردوغان در سالگرد کشتار ارامنه

اردوغان در این پیام از ارامنه کشته شده در این قتل‌عام با عنوان «ارمنی‌های عثمانی قربانی در جنگ جهانی اول» یاد کرد.
armani
به گزارش «محبت‌نیوز» رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یکصد و یکمین سال کشتار ارامنه در این کشور، پیام همدردی خود را با بازماندگان این واقعه به کلیسای ارامنه در استانبول فرستاد.
وب‌سایت خبری حریت خبر داد «کشیش آرام آتاسیان» (پنجم اردیبهشت) پیام رئیس جمهوری ترکیه را در یادبود ارامنه جان‌باخته در قتل عام سال ۱۹۱۵ خواند.
اردوغان در این پیام از ارامنه کشته شده در این قتل‌عام با عنوان «ارمنی‌های عثمانی قربانی در جنگ جهانی اول» یاد کرد.
اردوغان در پیام خود نوشت: «ما هرگز از تلاش برای دوستی و صلح در برابر کسانی فرو گذار نمی‌کنیم که سعی دارند با دشمنی و نفرت پراکنی بین دو ملت تاریخ را سیاسی کنند».
رئیس جمهوری ترکیه در ادامه پیام خود با تأکید بر «همزیستی هزارساله ارامنه و ترک‌ها» ارامنه‌ای که در جریان کشتار جمعی سال ۱۹۱۵ جان باختند را قربانی جنگ جهانی اول خواند و گفت که با بازماندگان «تمام عثمانی‌ها، صرف نظر از قوم یا مذهبشان» همدردی می‌کند.
کشتار ارامنه، آشوریان و یونانیان که به «سیفو» مشهور است در بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۴ توسط «ترک‌های جوان» رقم خورد و نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی، ۷۵۰ هزار آشوری و ۳۰۰ هزار یونانی کشته شدند.
تاکنون ۲۹ کشور جهان و سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل متحد و پارلمان اروپا این قتل عام را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخته‌اند. ترکیه این کشتار را بخشی از نبردهای جنگ جهانی اول می‌داند و مسئولیت آن را نمی‌پذیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر