۱۳۹۵ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

تقدس زدایی از «قرآن امریکایی» به همت هنر ایرانی

تقدس زدایی از «قرآن امریکایی» به همت هنر ایرانی

اهل سنت تذهیب و مصورسازی قرآن را حرام می‌دانند، شیعیان به کراهت تذهیب اما قناعت کرده‌اند.
mohabatnewsuuu
به گزارش «محبت‌نیوز» «الاهه نجفی» در گزارشی با عنوان “«مک‌قرآن» با طعم گوانتانامو و موج‌سواری در اقیانوس” در «رادیو زمانه» به ابتکار گرافیکی یک هنرمند آمریکایی روی قرآن پرداخته که با تصویرسازی‌ و آمیزه‌ای‌ از مینیاتور، نمایی از زندگی روزانه آمریکایی‌ها را با آیات قرآن تلفیق و ارائه کرده است.
سندو بیرک، هنرمند سرشناس آمریکایی قرآن را به زبان انگلیسی ترجمه کده و با تکیه بر هنر گرافیگی و پاپ آرت به «تذهیب» به سبک دوران سلجوقی  در فاصله بین قرن ششم تا قرن هشتم پرداخته است.
Sandow_ Birk
سندو بیرک
این هنرمند قرآن را با هنر ایرانی درآمیخت و آموزه‌هایش را با خوش‌نویسی و رنگ‌های اخرایی و فیروزه‌ای و طلایی و ترکیب‌بندی‌های پیچیده و اسلیمی‌های پرتفصیل «مهار» کرد.
او نام اثرش را «قرآن آمریکایی» گذاشته و بر این باور است که با تقدس زدایی از این کتاب می‌توان آن را در یکی از رستوران‌‌های فست‌فود تورق کرد و در همان حال ساندویچ خورد و کوکاکولا هورت کشید.
سندو بیرک می‌گوید «مینیاتورهای ایرانی و هنر تذهیب در مکتب‌های مختلف در طول تاریخ هنر اسلامی را مطالعه کردم. می‌خواستم پروژه “قرآن آمریکایی” در ادامه هنر تذهیب در تاریخ اسلام شکل بگیرد.»
سندو بیرک (متولد ۱۹۶۲ در دیترویت) در لس آنجلس زندگی می‌کند. او آثار متعددی در زمینه مصورسازی کتاب، فیلم و انیمیشن با موضوعات متنوعی که از موج‌سواری تا گوانتانومو و جنگ عراق را در برمی‌گیرد پدید آورده است.
سنت‌گرایان هنر تذهیب را یک «هنر قدسی» می‌دانند که به ابزار وحی، یعنی قلم تکیه داده است. به همین جهت هم برای نقش‌ها و طرح‌ها و رنگ‌ها تأویل‌هایی در نظر گرفته‌اند.
اهل سنت تذهیب قرآن را حرام می‌دانند، شیعیان به کراهت تذهیب اما قناعت کرده‌اند.
باید دید مصور کردن قرآن توسط این هنرمند چه عواقبی را از سوی تندورها و افراط گرایان اسلامی در پی خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر