۱۳۹۵ فروردین ۳۰, دوشنبه

چرا «صلیب» بالای این مسجد قرار دارد ؟

چرا «صلیب» بالای این مسجد قرار دارد ؟

مسجد الرفاعی آرامگاه شخصیت‌هایی هم‌چون رضاشاه، محمدرضا شاه پهلوی و ملک فاروق، آخرین پادشاه مصر است.
refaei
به گزارش «محبت نیوز» سپردن ساخت مسجد «الرفاعی» مصر با سابقه بیش از یک قرن به معماری اتریشی حالا سوال‌برانگیز شده است.
شبکه خبری «المصریون» در گزارشی درباره بنای مسجد «الرفاعی» عنوان کرد که این بنا یکی از زیباترین مساجد اسلام است که نمای جلوی آن با ترکیبی از صلیب‌ها و آیات قرآن طراحی شده که سوال برانگیز است.
به راستی راز این مسجد چیست؟
در این باره نظرات مختلفی وجود دارد، برخی معتقدند مهندس اتریشی که بر پروژه ساخت نظارت داشته است، به صورت عمدی صلیب مسیحی با آیات قرآنی را کنار هم آورده است و برخی دیگر می گویند این کار، نماد تسامح دینی در عصری است که مسجد در آن بنا شده است.
گروه سومی بدون توجه به نظرات قبلی، از این که صلیب مسیحی بالای یکی از گنبدهای مسجد قرار گرفته است، تنها ابراز شگفتی کرده اند.
مسجد الرفاعی در منطقه الخلیفه قاهره، رو به روی قلعه صلاح الدین ایوبی، کنار مسجد سلطان حسن و در مرکز مجموعه بزرگی از آثار تاریخی عصور مختلف اسلامی قرار دارد.
مسجد رفاعی که «مسجد سلطنتی» نیز نامیده می شود در مرکز شهر قاهره پایتخت مصر واقع شده است. این مسجد در بین سال های ۱۸۶۹ تا ۱۹۱۲ بنا شده است.
جمال الهواری، مدیر آثار تاریخی منطقه می‌گوید خانم خوشیار هانم، مادر خدیوی اسماعیل دستور ساخت مسجد را داده است و پس از وفات وی کار ساخت مدتی متوقف شد تا این که در زمان خدیوی عباس این کار از سر گرفته شد و مسجد سال ۱۹۱۲ میلادی به طور رسمی افتتاح شد و از آن پس یک بار نشده کسی از کنار مسجد رد شود و برایش سوال ایجاد نشود که چرا صلیبی بالای مسجد قرار دارد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر