۱۳۹۵ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، دستوری که هوا رفت!

تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، دستوری که هوا رفت!

بازار حفظ قرآن توسط مجرمین آنقدر داغ شد که حتی به زندان‌های کوچک در دور افتاده‌ترین شهرهای کشور هم رسیده است.
khamen67656
«محبت‌نیوز» _    ۱۴ تیر ماه سال ۱۳۹۰ علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به کمبود حافظ قرآن تاکید کرد که کشور باید ۱۰ میلیون حافظ داشته باشد.
همین سخنان مقدمه طرح ملی حفظ قرآن شد که با بودجه‌ای هنگفت از بین آنها که خواستار آموزش حضوری در کلاس‌ها بودند تا آنان که ترجیح می‌دادند قرآن را تلفنی حفظ کنند تحت پوشش قرار گرفتند.
از دل این ماجرا طرح دیگری با عنوان «طرح قرآنی ۱۴۴۹» بیرون آمد. علاوه بر اجرای دستور خامنه‌ای مجموع آنچه به عنوان اهداف دیگر این قبیل طرح‌ها مطرح شده بود برنامه‌هایی چون روخوانی و روانخوانی، درک مفاهیم، بهبود سبک زندگی به روش اسلامی، پُرکردن اوقات فراغت و مواردی دیگر از این قبیل بود و برای اجرای آن کاروان همدلی و همزبانی هم راه اندازی شد.
حالا بعد از حدود چهارسال بررسی‌ها نشان می‌دهد این طرح نه تنها مطابق انتظار توفیق آنچنانی نداشته بلکه بخش‌های عمده آن به علت عدم تناسب بین بودجه و منابع انسانی سرنوشتی همچون ارتش ۲۰ میلیونی داشته و امیدی به اجرای آن نیست.
حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفتگویی تازه با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از کمبود بودجه برای ادامه این طرح انتقاد کرده و به طور ضمنی به روی زمین ماندن طرح اشاره کرده است.
او می‌گوید «برای دریافت این بودجه تلاش‌های زیادی صورت گرفت، اما متأسفانه مقدورات دولت بسیار محدود بود و با وجودی که تخصیص جزئی از بودجه را دریافت کردیم، اما در عمل با وجود تلاش‌های زیاد نتوانستیم این بودجه را از خزانه دولت دریافت کنیم.»
او با اشاره به اینکه با مشارکت دولت و مجلس در سال ۹۵ بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای این طرح‌ها تصویب شده عنوان کرده جوایز مربوط به طرح ۱۴۴۹ نیز به دلیل کمبود بودجه پرداخت نشده که گویا انتقادات زیادی درپی داشته است.
محمدی در این باره نیز گفته «هر دستگاهی که طرحی را اجرا می‌کند باید مراقب هزینه‌ها باشد و اگر نمی‌تواند هزینه‌های برنامه‌ای را تأمین کند، آن طرح را اجرا نکند.» ماجرایی که به نظر یک پای آن شبکه قرآن و معارف سیما باشد و وعده داده شده بود که به برگزیدگان هدایای نفیس از جمله سه هزار کمک هزینه برای سفرهای زیارتی اهدا شود.
گرچه این طرح به لحاظ تامین بودجه با مشکلات زیادی روبه رو شد، اما در بُعد نیروی انسانی هم با دردسرهای زیادی روبه رو بود. تامین ۱۰ میلیون داوطلب برای حفظ قرآن کار ساده‌ای نبود. تا آنجا که برای جبران این کمبود به سراغ مجرمینی رفتند که در زندان‌ها دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند.
به این زندانیان وعده داده شد که در صورت حفظ قرآن در مجازات آنها تخفیف قائل می‌شوند. بر همین اساس به طور رسمی در کنار ایجاد مهدکودک‌های قرآنی، اندرزگاه‌ها یا همان زندان‌های قرآنی نیز ایجاد شد.
حفظ قرآن برای نجات از اعدام
دو سال بعد از تاکید خامنه‌ای مبنی بر لزوم تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن درست در تیر ماه سال ۹۲ «رمضان امیری» مدیرکل زندان‌های اصفهان در مراسم بهره‌برداری از اندرزگاه قرآنی اردوگاه استان اصفهان اعلام کرد «زندانیان با حفظ قرآن مشمول عفو و تخفیف مجازات می شوند»
حفظ قرآن برای نجات از مجازات به یک روال درآمد و به تدریج شامل حال اعدامی‌ها هم شد. اردیبهشت ۱۳۹۳ هادی صادقی معاون فرهنگی قوه‌قضاییه از لغو حکم اعدام ۱۶ نفر اعدامی به جرم مواد مخدر با حفظ و فراگیری قرآن در زندان خبر داد.
بازار حفظ قرآن توسط مجرمین آنقدر داغ شد که حتی به زندان‌های کوچک در دور افتاده‌ترین شهرهای کشور هم رسید. چندی پیش بود که رییس زندان بندرلنگه از برگزاری آزمون طرح ملی حفظ قرآن  در زندان‌ این شهر خبر داد و تاکید کرد این آزمون با همکاری اداره اوقاف شهرستان برگزار و به نفرات برگزیده گواهینامه کشوری اعطاء می‌شود.
حفظ قرآن برای نجات از اعدام و سلول‌های زندان، برای قوه قضائیه هم اقدام خوبی بود چون هم آمار زندان‌ها کاهش داشت و هم تعداد اعدام‌ها را کمتر می‌کرد.
تا آنجا که اواسط سال گذشته هادی صادقی، معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه از اجرای طرحی با عنوان «حبل‌المتین» با محوریت آموزش قرآن در زندان‌ها خبرداد.
البته در این میان انتقادات زیادی هم به این قبیل طرح‌ها شد برخی آن را تلف کردن بودجه برای آموزش بی‌کیفیت و سطحی قرآن در کشور می‌دانستند، بعضی دیگر هم عنوان می‌کردند وقتی حتی حافظان و مدعیان قرآن خود دچار انواع و اقسام ضعف‌ها هستند تربیت ۱۰ میلیون حافظ دردی از کشور را دوا نخواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر