۱۳۹۵ فروردین ۲۸, شنبه

آیا پاپ طرفدار زنان است؟

آیا پاپ طرفدار زنان است؟

آنچه پاپ امروز بازگو می‌کند دمیدن هوای تازه برای تغییراتی است که به میزان قابل توجهی برای بهبود شرایط زنان موثر خواهد بود.
papa
به گزارش «محبت‌نیوز» فلورانس تیلور، مورخ و نویسنده وب‌سایت «کریستین تودی» در گزارشی با عنوان «فیمنیست و پاپ» به این پرسش پاسخ داده که آیا پاپ طرفدار زنان است؟»
طرح این پرسش آنهم پس از انتشار «لذت عشق» جزوه ۲۵۶ صفحه‌ای پاپ در خصوص نظرات او درباره ازدواج، تشکیل خانواده و مواجهه با منتقدان کلیسا، همینطور لزوم احترام به همجسنگرایان نشان می‌دهد هم واتیکان نگاه تازه‌تری در خصوص مسائل اجتماعی از خود بروز می‌دهد و هم جوامع مطالبات جدیدی از کلیسا دارند.
در گزارش منتشر شده از «کریستین تودی» به گفتگوی خانم «لورا بیتس» نویسنده و فعال حوزه زنان با روزنامه «گاردین» چاپ انگلستان اشاره شده بود. این فعال حوزه زنان اینکه نظرات پاپ را می‌توان در چارچوب فمینیستی تحلیل کرد یا خیر را پیچیده دانست.
به اعتقاد بعضی تحلیلگران بحث‌های تازه‌ای که پاپ مطرح کرده متفاوت از مسائلی چون کلیشه‌های جنسیتی، خشونت خانگی و دیگر اشکال خشونت علیه زنان است.
با این وجود بسیاری از آنان اظهار نظر پاپ و دیدگاه‌های تازه او درباره این مسائل را موثر می‌دانند و بر این باورند که بر روی کلیشه‌های جنسیتی تاثیرگذار خواهد بود گرچه با اساس فیمنیست فاصله داشته باشد.
مبحث اصلی فمینیسم سکولار این است که زن نسبت به بدن خود استقلال و حق انتخاب داشته باشد.
«ناتالی کالینز» پژوهشگر حوزه زنان معتقد است بسیاری از باورهای مقدس کلیسای کاتولیک در تضاد با فمینیسم بوده از جمله سقط جنین و تقدس خانواده و این یک مانع بزرگ برای نزدیک شدن فمینیسم سکولار به کلیساست. چون برای فمینیست‌ها استقلال بدن مهم است و این جریانات به احتمال زیاد بین دو گروه تنش‌زا خواهد بود.
موضوع اصلی تفاوت ارزش‌های کلیسا و فمنیسم است، بنابراین نمی‌توان گفت که آنچه پاپ امروز بازگو می‌کند ارتباطی با مسائل فمینیستی داشته باشد، اما به میزان قابل توجهی برای بهبود شرایط زنان کاتولیک موثر خواهد بود. باید گفت مسائلی که پاپ به تازگی مطرح می‌کند بسیار جالب توجه است.
با توجه به نظام مردم سالاری برای پاپ موضوعاتی مهم بودن «امنیت زنان» نسبت به تقدس ازدواج، قابل توجه است چون برخی آموزه‌ها نمونه‌ای از خشونت خانگی است.
کالینز می‌گوید: «بسیاری از ما بر این باوریم ک نظرات پاپ دمیدن هوای تازه برای یک تغییر است تا به تدریج گره بسیاری از مشکلات زنان باز شود، اگر تعریف فمینیسم در مورد آزادی زنان است پس دیدگاه‌های پاپ می‌تواند کمک موثری برای آن باشد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر