۱۳۹۵ فروردین ۲۹, یکشنبه

سنت اعتکاف، عزلت نشینی با چاشنی تکنولوژی و توریسم !

سنت اعتکاف، عزلت نشینی با چاشنی تکنولوژی و توریسم !

در ایران آگهی در فضای مجازی منتشر شد که تور یک روزه جنگل و دریا چاشنی مراسم اعتکاف شده بود.
photo_2016-04-16_11-13-04
به گزارش «محبت‌نیوز» اعتکاف یا همان سنت گوشه نشینی و عزلت برای بریدن از خلق و نزدیک شدن به خدا همراه با روزه‌داری از جمله سنت‌هایی است در ایام البیض (۱۳الی ۱۵ ماه رجب)  که در ایران توسط مذهبیون برگزار می‌شود.
برای عکاسان متمایز نشان دادن اعتکاف نسبت به دیگر مراسم دینی از یک راه امکان پذیر است، لنز باید سمتی را نشانه رود که آشکارا عده‌ای مشغول دعا هستند و عده‌ای در خواب، از این رو تقریبن بالشت و پتو و خوابیدن به سبک اردوگاه پناهندگان مشخصه بارز تصاویری است که از اعتکاف منتشر می‌شود.
اما مثل بسیاری دیگر از سنت‌های مذهبی که به ویژه در سال‌های اخیر با تکنولوژی گره خورده، اعتکاف هم از این قاعده مستثنی نماند.
از ثبت‌نام الکترونیکی و پیامکی متقاضیان گرفته تا پخش آنلاین مراسم اعتکاف از طریق وب‎سایت‌ها در زمره نوآوری ها به شمار می‌رود.
اعتکاف حتی از خوگرفتن افراد با لوازم الکترونیکی هم در امان نمانده و کم نیستند آنهایی که در لابه‌لای راز و نیازهایشان در این سه روز و دوشب از امتیازات اندروید و آیفون خود را بی‌نصیب نمی‌گذارند با تبلت و آخرین مدل‌ از گوشی‌های تلفن همراه در بستری از معنویت کنار هم صبح را به شب می‌رسانند و شب را به صبح…
البته گویا در اعتکاف هم آقایان مقدم‌تر هستند. به عنوان مثال در وب‌سایت «ستاد اعتکاف آستان قدس رضوی» نوشته که باتوجه به عملیات ساختمانی تحکیم و مقاوم سازی و همچنین ظرفیت بسیار محدود وغیرقابل تفکیک مسجد جامع گوهرشاد، ثبت نام و پذیرش در سال جاری فقط از آقایان خواهد بود.
بعضی هم از این فرصت استفاده می‌کنند و به نام اعتکاف برای آنان که وضعیت مالی روبه‌راه‌تری دارند برنامه‌های پُرپیمان‌تری تدارک دیده‌اند که نمونه آن در اینجا قابل مشاهده‌است. هم فال و هم تماشا، فهرستی هم از هتل‌های چند ستاره و مهمانسراهای شیک با امکانات مناسب برای آنان که قصد زیارت دارند مهیاست، هم اعتکاف و هم زیارت! به عنوان مثال هتل «مدینه الرضا مشهد» با امکاناتی از ماهواره و لابی و آسانسور گرفته تا کافی شاپ و رستوران گردان و سالن ماساژ پذیرای معتکفین خواهد بود.
این‌ها به کنار گروهی نیز رندانه از کوچکترین فرصت‌ها بهترین بهره‌ها را می‌برند.
photo_2016-04-16_13-40-21
همزمان با ثبت نام مراسم اعتکاف در ایران آگهی در فضای مجازی منتشر شد که تور یک روزه جنگل و دریا چاشنی مراسم اعتکاف شده بود. در ضمن با حروف درشت تاکید شده بود «مجردها و متاهلین» آن هم در منطقه خوش و آب و هوای شیرگاه مازندران.
در تهران نهادها و سازمان‌های مختلف اقدام به برگزاری این مراسم می‌کنند.
برای شمال شهری‌ها مساجدی در شهرک غرب و سعادت آباد پیش‌بینی شده، بسیاری از دانشگاه‌ها نیز با میدان‌داری بسیج دانشجویی وارد این عرصه شده‌اند.
بعضی‌ها «اعتکاف ویژه فعالان فضای مجازی» به راه انداختند و برخی از مراسم هم وابسته به ارگان‌های امنیتی و سیاسی است، همچون مراسم اعتکاف که «هیات رزمندگان اسلام» و پایگاه بسیج و پادگان‌های سپاه بانی آن هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر