۱۳۹۵ فروردین ۲۹, یکشنبه

گفتگو/ دکتر انصاری :آرزوی مسیحیان برقراری صلح و دوستی در ایران است

گفتگو/ دکتر انصاری :آرزوی مسیحیان برقراری صلح و دوستی در ایران است

 دکتر فریبرز انصاری مدیر شبکه تلویزیونی «محبت» در گفتگو با آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» برنامه ها، اهداف و محدودیتهای این شبکه تلویزیونی پر بیننده مسیحی فارسی زبان را بیان نمودند.
« محبت نیوز»    –  در شرایطی که رقابت‌ رسانه‌ها در عصر ارتباطات نیازمند مدیریت جامع و برنامه‌ریزی‌ کلان در حوزه‌های مالی و فنی است در نظرگرفتن سلایق مخاطبان برای تولید برنامه‌های پُرمحتوا کار ساده‌ای نیست. در این بین و به خصوص در تولیدات شبکه‌های تلویزیونی که برای مخاطب خاص برنامه‌سازی می‌کنند پیچیدگی ها، دشواری های مدیریتی و برنامه سازی دوچندان است. شبکه تلویزیونی ۲۴ ساعته «محبت» از جمله اولین رسانه‌هایی است که آغازگر ساخت برنامه های تلویزیونی برای مسیحیان فارسی زبان بود و به جرات می‌توان گفت پس از یک دهه فعالیت به تدریج به الگوی مناسبی برای سایر رسانه‌های مسیحی فارسی زبان بدل شد. برنامه‌ها، محدودیت‌ها و اهداف شبکه موضوعاتی هستند که درمورد آنها با دکتر «فریبرز انصاری» مدیر تلویزیون محبت به گفتگو پرداختیم.
  • دکتر انصاری به عنوان نخستین پرسش، شبکه محبت یکی از شبکه‌های تلویزیونی مسیحی است که با زبان فارسی فعالیت خود را در جامعه مسیحیان ایران آغاز کرد. به اعتقاد شما با توجه به محدودیت‌های موجود در ایران تا چه اندازه توانسته با مخاطبین داخلی خود ارتباط برقرار کند؟
شبکه محبت در طی ۱۰ سالی که مشغول خدمت به جامعه فارسی زبان بوده توانسته از رابطه قوی با مخاطبین خود برخوردار باشد.
مانند هر رسانه تلویزیونیِ روز، از تمام وسایل رسانه‌ای موجود اعم از ماهواره، اینترنت و انتشارات برای ارتباط با بینندگان خود بهره می‌برد.
در مقطعی از تاریخ زندگی می‌کنیم که رسانه‌های تلویزیونی را نمی‌توان جدا و منفک از اینترنت در نظر گرفت و به همین دلیل، شبکه تلویزیونی محبت، هرگاه با مشکل پارازیت و محدودیت‌هایی اعمال شده از طرف دولت روبرو می‌شود، خدمت خود را از طریق اینترنت (وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ) به پیش می‌برد و می‌توان به جرات گفت که بینندگان مجازی شبکه محبت، دست کم از بینندگان تلویزیونی ندارد.
  • به لحاظ فنی و برنامه‌سازی از چه طریق سنجیده می‌شود که آیا تولیدات شبکه محبت با ذائقه مخاطب ایرانی (چه مسیحی و غیرمسیحی) همخوانی دارد؟
این شبکه تلویزیونی همانطور که اشاره شد، یک شبکه فارسی زبان است که تلاش می‌کند ایمان و جهان‌بینی مسیحی را در قالب بومی منطقه (ایران، افغانستان و تاجیکستان) به بینندگان خود ارائه دهد.
بنابراین بومی‌سازی برنامه‌ها در اولیت کار این شبکه قرار دارد و این مهم توسط ارتباط مستقیم و پیوسته تهیه کنندگان، مشاورین و مسئولان شبکه با بینندگان روزانه شبکه و همینطور مشاورینی که در داخل ایران با ما همکاری می‌کنند به انجام می‌رسد.
با این وجود فرهنگ ایران شیرین است و امید ما این است که بتوانیم برنامه هایی ارائه دهیم که در خور بینندگان خوب ایرانی باشد.
  • اصلی‌ترین هدف شبکه‌های فارسی زبان مسیحی و در مجموع تمرکز آنها روی چه برنامه‌هایی است؟
اهداف شبکه محبت وسیع و طولانی مدت است. اما با توجه به اینکه نیاز اولیه و اصلی فارسی زبانان پیش از هر چیز شنیدن خبر خوش انجیل است، به همین جهت این شبکه در اعلان پیام انجیل تلاش فراوانی دارد.
اما در کنار آن آگاه هستیم که بسیاری طی۱۰ سال فعالیت مستمر شبکه محبت و همکاری سازمانهای دیگر، به مسیح ایمان آورده‌اند و نیاز آنها به رشد و پرورش به همان اندازه واقعی و مهم است.
به همین جهت، شبکه محبت، خدمت آموزش و تعلیم به نوکیشان مسیحی را نیز جدی می‌گیرد.
  • بخش عمده شهروندانی که ایمان‌دار هستند به واسطه همین شبکه‌ها با تعالیم مسیحیت آشنا و رشد کرده اند، اما پس از چند سال به اجبار مجبور به ترک کشور می‌شوند، این روند تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟
حقیقت جفا و محدودیتها و فشارهای اعمال شده توسط حکومت در ایران را نمی‌توان کتمان کرد.
با اینکه بسیاری از مسیحیان در طی سالهای گذشته، علیرغم این موج مخالفتها، در کشور باقی ماندند و سختی‌ها را به تن می‌خرند، اما گروهی نیز تصمیم به مهاجرت به کشورهای آزادتر را گرفته‌اند.
ای کاش سران مملکت جوی سالم را ایجاد می‌کردند که همه ایرانیان از هر زمینه مذهبی می‌توانستند با هم در صلح زندگی کنند.
  • درصد بالایی از بودجه کشور در ایران صرف تولید برنامه‌های مذهبی و تبلیغ علیه مسیحیت می‌شود. به اعتقاد شما به عنوان مدیر یک رسانه ، حکومت ایران از کدام بخش تعالیم مسیحیت و اهداف شما در تلویزیون نگران است؟  
شبکه ما هرگز یک رسانه سیاسی نیست و به شدت از هرگونه ستیزه‌جویی برنامه گذارانش نسبت به ادیان غیر مسیحی جلوگیری می‌کند.
پیام اصلی ما همانا گفتارصلح جویانه مسیح است که اگر محبت بدانی و محبت نکنی، خدا را نشناخته‌ای زیرا خدا محبت است. پس جای تعجب نیست که موج زیادی از ایرانیان مقیم ایران چه در خفا و چه علنی پس از مشاهده برنامه‌های شبکه‌های مسیحی فارسی زبان، به پیروی از تعلیمات عیسی مسیح گرویده‌اند.
مسیحی شدن ایرانیان مسلمان به طور طبیعی برای حاکمان جمهوری اسلامی امری غیرقابل قبول است. از این رو حکومت اسلامی با استفاده از برچسبهای کاذب نسبت به رسانه‌های مسیحی و خادمین امین، تهدیدها، دستگیریها و حتی انکارانجیل، می‌خواهد از رشد مسیحیت در ایران جلوگیری کند.
مسیحیان ایران همگی انساندوست، وطن پرست و انسانهای نیکویی هستند که برای همه غیرت دارند. امید ما مسیحیان ایرانی این است که چه مسلمان، چه یهودی، چه بهایی و چه مسیحی بتوانیم باری دیگر در ایران با هم در صلح و دوستی زندگی کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر