۱۳۹۵ فروردین ۲۳, دوشنبه

مدل موی پسرانه راهکاری برای گریز از گشت ارشاد

مدل موی پسرانه راهکاری برای گریز از گشت ارشاد

کوتاه کردن موهای سر مدل پسرانه توسط دختران راهی برای گریز از گشت ارشاد ایران شده است.
ershad
به گزارش «محبت نیوز» به سنت هر سال همزمان با گرمتر شدن هوای کشور برخورد نیروی انتظامی و پلیس امنیت اخلاقی با خودروهایی که به گفته آنان زنان بدحجاب سوارشان می‌شوند افزایش می‌یابد، این در حالیست که زنان و دختران ایرانی شیوه‌ای تازه برای گریز از دست گشت ارشاد ابداع کردند.
این موضوع مورد انتقاد خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه قرار گرفته و در این باره نوشته بدحجابانی که پیش تر روسری یا شال خود را هنگام رانندگی روی شانه می‌انداختند و هنگام مواجهه با مأموران انتظامی آن را به روی سر می‌کشیدند، این روزها شیوه‌ای یافته‌اند تا دیگر نه نیازی به روسری و شال نداشته باشند و نه خودرویشان از سوی مأموران متوقف شود.
کوتاه کردن موهای سر به اندازه موهای مردان و پسران (مدل پسرانه) راهکاری شده تا کمتر شخصی بتواند زن یا مرد بودن رانندگان را از راه دور و در یک نگاه تشخیص دهد.
این رانندگان دیگر به روسری و شال احتیاجی ندارند چرا که مأمورانی که از دور آنها را می‌بینند به تصور اینکه این افراد مرد هستند، مانع حرکت آنها نمی‌شوند.
شایان ذکر است که طرح مساله پوشش و حجاب زنان در اسفند ۱۳۵۷ بدون مشکل نبود و تا مدت‌ها مسئولین را به خود مشغول کرد.
پس از ۲۲ بهمن که سازمان‌ها و ادارات دولتی کار خود را آغاز کردند و مدارس نیز از اواسط اسفند به فعالیت پرداختند، شمار زیادی از خانم‌های کارمند و دانش‌آموزان دختر، بدون حجاب در ادارت و سازمان‌های دولتی حاضر می‌شدند و در میان آن‌ها گاهی زنان باحجاب در اقلیت بودند.
بعضی پرستاران بیمارستان‌ها و پزشکان و معلمان زن نیز بدون روسری به محل کار خود می‌رفتند و در خیابان‌ها هم زنان بی‌حجاب رفت و آمد داشتند، البته تا سال۶۲ قانونی در زمینه لزوم رعایت حجاب اسلامی وجود نداشت.
اولین قانونی که در خصوص پوشش زنان به تصویب رسید، ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات بود که بعدها به صورت تبصره‌ای به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ الحاق شد.
پس از آن تاریخ رعایت حجاب اسلامی در کشور اجباری شد. از آن هنگام تاکنون، جمهوری اسلامی با اجبار و برخوردهای پلیسی، زنان را ناچار به رعایت حجاب اسلامی کرده است.
 ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران می‌گوید پوشاکی که با «نشان‌های غیراخلاقی و نامتعارف یا مبتذل» در سطح شهر عرضه شده بود، جمع‌آوری شده است.
شیرازی به خبرگزاری صدا و سیما گفته مأموران اتحادیه پوشاک به همراه ماموران پلیس با مغازه‌هایی که به اخطار‌ها توجه نکرده‌اند «برخورد تندتری» کرده‌اند اما توضیح نداد که این برخورد تند‌تر چه بوده است.
به گفته او از اول آبان نظارت‌ها بر واحدهای صنفی تشدید و با موارد تخلف برخورد می‌شود.
به گفته رادیو زمانه، رئیس اتحادیه پوشاک همچنین گفت برخی از این لباس‌ها مثل مانتوهای شیشه‌ای برای مجالس زنانه دوخته شده و نمی‌توانیم از فروشنده انتظار داشته باشیم تا آن‌ها را عرضه نکند بلکه باید خود مردم فرهنگ استفاده از آن را رعایت کند.
دخالت در نوع پوشش زنان و مردان در ایران، تحت عنوان قانون «حجاب و عفاف» و همچنین «امر به معروف و نهی از منکر» انجام می‌شود.
دخالت سپاه و بسیج و انصار حزب‌الله در کنترل پوشش زنان و جوانان، استقرار گشت‌های بازرسی و برخوردهای خشن با گروه‌های مختلف اجتماعی و هجوم به میهمانی‌ها و جشن‌های عروسی، روش‌هایی است که در چند دهه اخیر، توسط بعضی نهادهای نظامی و شبه‌نظامی حتی پیش از ایجاد گشت ارشاد یا طرح عفاف و حجاب یا حتی هم‌زمان با آن، برای کنترل و دخالت در نوع پوشش در ایران وجود داشته است.
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، حجاب اسلامی اجباری شده و حکومت ایران تاکنون به مطالبات زنان برای آزادی پوشش پاسخ نداده است.
کمیته‌های انقلاب اسلامی، بسیج، ‌نیروی انتظامی و گشت ارشاد در دوره‌های مختلف کنترل پوشش زنان را بر عهده داشته‌اند.
با وجود تاکید رسمی حکومت بر پوشش اسلامی و حجاب اجباری، پوشش زنان ایران از سوی تندرو‌ها مورد اعتراض قرار می‌گیرد و این گروه‌ها هر از گاهی راهپیمایی‌هایی در اعتراض به آنچه «بدحجابی» خوانده می‌شود، برپا می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر