۱۳۹۵ شهریور ۲۲, دوشنبه

کلاس‌های درس مدارس، پایگاه‌های اسلامی دیروز، دیسکوهای امروز +ویدیو

کلاس‌های درس مدارس، پایگاه‌های اسلامی دیروز، دیسکوهای امروز +ویدیو

با تمام هزینه‌ و تبلیغات مذهبی در جامعه برای الگو پذیری شهروندان با شاخص‌های دینی و اسلامی، گزارش‌ها و مستندات حکایت از تقابل مردم و حکومت به خصوص در حوزه فرهنگی و سبک زندگی دارد.
«محبت‌نیوز» – با نزدیک شدن به مهرماه و آغاز فصل بازگشایی مدارس در شهرهای مختلف کشور شهرداری‌ها و سازمان‌های فرهنگی شروع به تبلیغات گسترده درخصوص حجاب کرده‌اند.
از بیلبوردهای بزرگ بزرگراه‌ها گرفته تا بنرهای کوچک و بزرگ که در گذرگاه‌ها، معابر پرتردد و یا پلهای عابر پیاده نصب شده همه حکایت از حساسیت و شاید هراس بالای جمهوری اسلامی در مسئله حجاب دارد.
مقابله با بدحجابی در مدارس سابقه‌ای به قدمت عمر جمهوری اسلامی دارد ولی در سال‌های گذشته با گسترش و بهره گیری از نرم‌افزارها رایانه ای، اپلیکشین های گوناگون موبایلی و همچنین شبکه‌های اجتماعی شهروندان به ویژه جوانترها از لحظات شخصی خود تصاویری منتشر می‌کنند که نشان می‌دهد با این همه تبلیغات و هزینه‌ها برای گسترش حجاب در کشور نسل جوان چندان به آن پایبند نیست و آنهایی هم که حجاب بر سر دارند آنقدر نسبت به آن عاجزند که حتی برای تقابل به آن دست به رفتارهای اعتراضی و کمدی می‌زنند.
این واکنش نسبت به حجاب اجباری در بقیه حوزه‌های عقیدتی و دینی هم تجلی داشته و در مجموع وضعیتی را پدیدار کرده که از آن می‌توان به عنوان «دهن کجی اجتماعی» به محدودیت‌های فرهنگی نام برد.
نمونه بارز آن شاید شکل حجاب و پوشش زنان و دختران باشد که با وجود گشت ارشاد و پلیس هرگز الگویی نیست که نهادهای حکومتی در پی آن هستند.
اما نسل جوان یا به اصطلاح دهه هفتادی‌ها در مقابل این محدودیت‌ها به صورت علنی جبهه می‌گیرند. واکنشی که بدون ترس و نگرانی از برخوردهای احتمالی حتی به مدارس و کلاس‌های درس هم می‌رسد.
رقص دختران جوان در کلاس‌های درسی یا شوخی کردن آنها و به سخره گرفتن آنچه در جامعه به عنوان ارزش‌های حکومتی شناخته می‌شود یکی از مصداق‌های دهن کجی اجتماعی شهروندان به بگیر و ببندهای حکومتی است.
از دیگر رفتارهای شهروندان در تقابل با حکومت شاید موتورسواری و دوچرخه سواری بانوان در خیابان‌ها باشد که با وجود ممنوعیت، اما روز به روز با استقبال بیشتری مواجه می‌شود. این موضوع نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در شهرستان‌ها که محیط و فضایی شهری با محدودیت‌های بیشتری دست و پنجه نرم می‌کند نیز افزایش داشته است.
کلاس‌های مدارس اگر چه از اصلی‌ترین پایگاه‌های حکومت برای اسلامیزه کردن شهروندانش است اما حالا نقطه مقابل باورهای اسلامی قرار گرفته است.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر