۱۳۹۵ شهریور ۳۰, سه‌شنبه

روحانی رد پای احمدی نژاد را در هاوانا دنبال میکند ؟

روحانی رد پای احمدی نژاد را در هاوانا دنبال میکند ؟

رئیس جمهور ایران در دیدار با فیدل کاسترو با ستودن روش سیاسی او در مقابل آمریکا از همکاری‌های اقتصادی بین تهران و هاوانا سخن گفت.
«محبت‌نیوز» – فیدل کاسترو، پدر معنوی کمونیست‌های آمریکای لاتین از نخستین رهبران جهان بود که وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ را تبریک گفت و از همان زمان بی‌آنکه عمق تفاوت‌های اجتماعی و اعتقادی دو کشور در نظر گرفته شود همواره بر محور آمریکا ستیزی و شعارهایی چون مبارزه با امپریالیسم در یک صف قرارگرفتند و نتیجه آن سرنوشت مشترک مردم ایران و کوبا در تحریم‌های کمرشکن بود که زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار دارد و فقر و فساد نتیجه آن شد.
سیاست‌ نزدیکی به کشورهای آمریکای لاتین در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به اوج خود رسید. او رفیق گرمابه وگلستانِ چاوز رئیس جمهور چپگرای ونزوئلا شد. آنقدر نزدیک که در تهران با او فوتبال گل کوچک بازی می‌کرد و در کارکارس برایشان مسکن مهر می‌ساخت. حتی حوزه علمیه برنامه‌ریزی کرد که اسلام را در آمریکای لاتین گسترش دهد، از اکران فیلم سوف پیامبر گرفته تا تاسیس کلاس‌های آموزش قرآن و احکام برای عده‌ای از گرسنگان و فقرای ونزوئلا اوج برنامه‎ریزی ایران در آمریکای لاتین برای مقابله با آمریکا بود و دست بر قضا اصلاح‌طلبان به شدت از این سیاست انتقاد می‌کردند.
“حالا حسن روحانی که از منتقدین سیاست‌های دولت پیش از خود بود، برای نخستین بار به کوبا رفته و دیدار با فیدل کاسترو همان صحبت‌هایی را کرده که احمدی‌نژاد هشت سال تکرار می‌کرد «ایران و کوبا نماد مقاومت در برابر شدیدترین تحریم‌ها هستند، کوبا کشور انقلابی و دوست ایران اسلامی است، باید همکاری‌های اقتصادی را افزایش داد»
اقتصاد کوبا نیم قرن لباس تحریم به تن کرده، تنها در سال ۲۰۱۶ این کشور به خاطر تحریم‌های آمریکا ۴.۶ میلیون دلار خسارت دیده و تنها یک سال است که سفارت آمریکا در این کشور شروع به فعالیت کرده است. نتیجه سیاست‌های دولت آمریکاستیز کوبا فقر حاکم بر ۱۱.۵ میلیون جمعیت این کشور است که گرچه از خدمات اجتماعی رایگان برخوردارند، اما با میانگین حقوق ماهانه ۱۰ دلار در فهرست کمترین کشورهای دنیا از نظر پرداخت حقوق قرار دارد.
اصلی‌ترین درآمد اقتصادی این سرزمین صنعت توریسم است. هتل‌های ارزان، مناظر طبیعی و انواع نوشیدنی‌ها الکلی و روسپی و مواد مخدر جادبه‌هایی است که اگر نباشند، اقتصاد دولت هاوانا نابود است. حالا در چنین شرایطی حسن روحانی در دیدار با کاسترو از همکاری‌های اقتصادی می‌گوید، با کدام نسخه‌ی موفق مشخص نیست، اما موافقتنامه‌هایی برای همکاری در زمینه‌های بهداشتی، آموزشی و علمی و همچنین تفاهم‌نامه‌ای در زمینه بانکداری امضا شده است.
اینکه پیوند آموزشی و اقتصادی میان دو کشور که در یکی حجاب اجباری است و در دیگر جادبه‌های توریستی چون سکس و مصرف مواد مخدر افسارگسیخته چه سرانجامی دارد مشخص نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر