۱۳۹۵ شهریور ۱۸, پنجشنبه

تابوی خوانندگی زنان در ایران را یک بانوی ارمنی شکست

تابوی خوانندگی زنان در ایران را یک بانوی ارمنی شکست

 ساتنیک آقابابیان نویسنده ای توانا، خواننده ای تابو شکن و هنرپیشه ای کم نظیر بود تا جائیکه سعید نفیسی نویسنده شهیر ایرانی از او به منزلۀ مردمک چشم جامعۀ هنری ایران یاد می کند
s_pari
به گزارش«محبت نیوز»در میان ارمنی های ایران کم نیستند شخصیتهایی که اولین ها در کشورمان لقب گرفتند، یکی از این شخصیتهای مطرح و اثرگذار ارمنی تبار خانم ساتنیک آقابابیان (۱۲۷۹- ۱۳۵۸ش)، معروف به «ساتو پری»، خوانندۀ اپرا و نخستین خوانندۀ زن ایرانی است.
او همچنین در زمینۀ بازیگری نمایش و نمایشنامه نویسی نیز فعالیت داشته است. آقابابیان دانش آموختۀ کنسرواتوار شارلتنبورک برلین و کنسرواتوارهای سلطنتی مسکو، رم و فرانسه در رشتۀ آواز، باله و نمایش بود.
وی در ۱۳۰۶خورشیدی اپرت الهۀ جشن گل ها را به نگارش در آورد و در ۱۳۰۷ش سینما – تئاتر پری را در میدان مخبرالدوله پایه گذاری کرد.
مادام پری را می توان نمادی از هنرمندان عرصۀ نمایش ایران در آغاز سدۀ اخیر و به ویژه، نمادی از نهضت هنری زنان آن دوره با چاشنی تابو شکنانه در اجتماع ایرانی آن دوران دانست.
سعید نفیسی در ۱۳۰۴ خورشیدی، در آستانۀ سفر کوتاه مدت مادام پری به خارج، از او به منزلۀ مردمک چشم جامعۀ هنری تهران یاد کرده و مسعود کوهستانی نژاد وی را در زمرۀ بزرگان عرصۀ نمایش در ایران دانسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر