۱۳۹۵ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

بلوای دیکتاتورها بر سر حج، ایران و عربستان در رویای محال وحدت اسلامی

بلوای دیکتاتورها بر سر حج، ایران و عربستان در رویای محال وحدت اسلامی

اختلاف ایران و عربستان بر سر مسائل سیاسی حج امسال را پرتنش کرده است.
haj_ir
«محبت‌نیوز»-خبرها حکایت از آن دارد که در ایام حج، درگیری لفظی بین مقامات ارشد ایران و عربستان که هر کدام جداگانه مدعی رهبری جهان اسلام را دارند بالاگرفته است.
علی‌خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی تند با انتقاد شدید از سعودی‌ها در مورد نحوه برگزاری مراسم حج، از کشورهای مسلمان خواست که به کنترل عربستان در مراسم سالانه حج پایان دهند.
او ضمن سخنرانی در مورد حج و با اشاره به اجرای مراسم سال گذشته که در منا صدها زائر جان خود را از دست دادند؛ تاکید کرد «خاندان آل سعود با سیاسی کردن مساله حج، خود را تبدیل به شیطان کوچکی کرده است که نگران به خطر افتادن منافع شیطان بزرگ است».
وی همچنین در پیام خود از مسلمانان جهان درخواست کرد، «درباره تسلط سعودی‌ها بر شهر مکه و مراسم حج تجدید نظر کنند.»
خامنه‌ای همچنین با اشاره به این موضوع که عربستان سعودی راه سفر حج ایرانیان را بسته است اما در دستگاه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی خود، ایران را در موضوع نرفتن زائران ایرانی به حج، مقصر نشان می‌دهد، گفت: «حاکمان سعودی که راه حاجیان ایرانی را بستند، گمراهانی روسیاهند».
رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد: «حکام سعودی به جای عذرخواهی و پشیمانی و تعقیب قضایی مقصران مستقیم این حادثه‌ هولناک، با نهایت بی‌شرمی و وقاحت، حتی از تشکیل هیات حقیقت‌یاب بین‌الملل اسلامی نیز سر باز زدند».
در واکنش به این سخنان «محمدبن نایف» ولیعهد عربستان ایران را مقصر اصلی عدم شرکت شهروندان ایرانی در مراسم حج دانست و تاکید کرد «جمهوری اسلامی به دلیل تلاش برای سیاسی کردن حج و سر دادن شعارهایی مغایر با تعالیم اسلام، نشان داده است که تمایلی به اعزام حجاج ندارد».
این مقام سعودی گفت «آنچه رسانه‎های ایرانی درباره جلوگیری عربستان از ایرانی‏‌ها برای انجام مناسک حج گزارش می‌دهند، صحت ندارد و عربستان با حجاج ایرانی همانند سایر حجاج برخورد می‌کند».
بسیاری از تحلیلگران سیاسی اختلاف ایران و عربستان بر سر حج را تجلی رقابت‌های سیاسی و نظامی این دو کشور در منطقه می‌دانند.
ایران در یمن از حوثی‌های و شیعیان مخالف دولت این کشور حمایت می‌کند و عربستان با کمک ارتش خود علیه شیعیان یمنی به نفع دولت منصور هادی می‌جنگد.
اختلاف بر سر سرنوشت بشار اسد و همینطور مسائل اقتصادی همچون رقابت بر سر فروش نفت بر اختلاف تهران و ریاض سایه انداخته است.
این دو کشور  ظاهرن با کتاب، دین و پیامبر مشترک آنچنان بی‌محابا علیه یکدیگر در جنگ نیابتی می باشند که نشان از آن دارد رسیدن به وحدت در جهان اسلام زیر سایه دیکتاتوری‌های دینی امری محال است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر