۱۳۹۴ تیر ۱, دوشنبه

بحران بدهی یونان؛ استقبال اروپا از پیشنهاد آتن

بحران بدهی یونان؛ استقبال اروپا از پیشنهاد آتن

  • 1 ساعت پیش
پیشنهادات یونان شامل افزایش مالیات بر کسب و کار، دریافت مالیات بیشتر از قشر ثروتمند و افزایش مالیات بر ارزش افزوده مورد استقبال اروپا قرار گرفته و امید برای رسیدن به توافقی به منظور حل بحران بدهی یونان را بیشتر کرده است.
جروم دیسلبلوم، رئیس یوروگروپ متشکل از وزاری دارائی حوزه یورو، گفته است که پیشنهادات یونان برای شکست بن بست در ارتباط با بحران بدهی این کشور قدمی مثبت است اما احتمال آنکه امروز، دوشنبه توافقی حاصل شود کم است.
رهبران اروپایی امروز ۲۲ ژوئن/۱ تیر در اجلاس فوق‌العاده بروکسل شرکت می‌کنند.
آقای دیسلبلوم تایید که که این اجلاس برگزار خواهد شد.
یونان باید تا ۳۰ ژوئن، تا هشت روز دیگر، بدهی‌اش که مبلغ ۱.۶ میلیارد یورو است را بپردازد یا با خطر خروج از حوزه یورو و احتمالا اتحادیه اروپا مواجه شود.
در تحولی جداگانه امروز بانک مرکزی اروپا مجددا یک وام اضطراری دیگر را به بانک‌های یونان تصویب کرد.
بانک مرکزی اروپا پس از آنکه مردم نگران یونان در طی روزهای اخیر بیش از ۴ میلیارد یورو از حساب‌های پس اندازشان خارج کردند تصمیم بر افزایش میزان ارائه کمک اضطراری به بانک‌های یونان گرفت.
الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان، روز یکشنیه پیشنهادهای تازه‌ای از جمله کاهش هزینه‌ها‌ی دولتی و افزایش مالیات را برای رسیدن به توافق با وام دهندگان این کشور مطرح کرد.
آقای سیپراس با آنکه با کاهش حقوق بازنشستگی و افزایش قیمت برق مخالفت کرده گفت که "امیدوار است رشد اقتصادی یونان در حوزه یورو" احیا شود.
هدف از پیشنهاد تازه آقای سیپراس دریافت وام تازه و جلوگیری از ناکامی در بازپرداخت ۱.۶ میلیارد یورو بدهی این ماه یونان به صندوق بین‌المللی پول است.
null
null
null
گفتگوهای یونان با کمیسیون اروپایی، صندوق بین‌المللی پول (آی ام اف) و بانک مرکزی اروپا پنج ماه است که بی‌نتیجه مانده است.
این سه نهاد مایل نیستند تا زمان موافقت آتن با اصلاحات اقتصادی مورد نظرشان، یک بسته نجات مالی شامل ۷.۲ میلیارد یورو را، در اختیار این کشور بگذارند.
آقای سیپراس امروز پیش از آنکه با رهبران ۱۸ کشور دیگر حوزه یورو در اجلاس بروکسل شرکت کند، با مدیران سه نهاد وام دهنده به یونان ملاقات داشت.
او روز یکشنبه بسته اصلاحات تازه را تحویل رهبران آلمان، فرانسه و کمیسیون اروپایی داد؛ تحولی که به اعتقاد برخی نشانه آمادگی یونان برای سازش است.
اما وزرای دارایی کشورهای اروپایی گفتند که آنها به اندازه کافی فرصت نداشتند پیشنهادهای یونان را بررسی کنند زیرا گفته می شود که نسخه‌های مختلفی از پیشنهاد آتن ارائه شده است.
آقای دیسلبلوم بعد از پایان ملاقات گفت که پیشنهادات "جامع و کلی" است اما باید به دقت بررسی شود تا روشن شود که آیا از نظر محاسبات مالی درست درمی‌آید یا خیر.
پیشتر ولفگنگ شوبل، وزیر دارائی آلمان به خبرنگاران گفته بود که چیز جدیدی در پیشنهادات یونان وجود ندارد و "بدون مطلبی جدید، وزرا نمی‌توانند برای رهبران خود چیزی آماده کنند."

دوشنبه، روزی حیاتی

فرصت پرداخت بدهی‌های یونان ۳۰ ژوئن است پس چرا همه چیز باید امروز حل و فصل شود.
جواب ساده این است که زمان زیادی باقی نمانده است و حتی در صورت رسیدن به توافق، مراحل و چگونگی انتقال پول بسیار پیچیده است.
تصمیم‌گیری نهایی برای چگونگی انتقال پول و بسیاری از جزئیات دیگر قرار است در همایشی که برای روزهای پنجشنبه و جمعه برنامه ریزی شده، موکول شود.
فرض بر آن است که اگر امروز هم توافقی حاصلی نشود، هنوز یک هفته برای پیدا کردن راه حلی باقی مانده است.
null

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر