۱۳۹۴ تیر ۹, سه‌شنبه

تحول در نگاه جامعه آلمان به سکس و روابط جنسی

تحول در نگاه جامعه آلمان به سکس و روابط جنسی

بحث باز و صریح درباره سکس و مسائل جنسی در آلمان امروزه به امری عادی بدل شده است. نگاه آلمانی‌ها به این مسائل و همچنین جنبه‌های اخلاقی سکس از جنگ جهانی دوم به این سو تغییر یافته و مرزها از نو تعریف شده‌اند.
امروزه می‌توان بدون داشتن رابطه‌ای جنسی قدم به "دنیای سکس" گذاشت؛ فقط به یک کلیک نیاز است تا در به روی این دنیا باز شود.
سایت‌های اینترنتی گوناگونی وجود دارند که به طور رایگان فیلم‌های سکسی کوتاه عرضه می‌کنند و به کاربر این امکان را می‌دهند که حتی مقوله‌ی مورد نظر خود را انتخاب کند؛ از "سکس زنان همجنس‌گرا" گرفته تا "سکس در فضای باز". شاید این فیلم‌ها از کیفیت دیجیتالی چندانی برخوردار نباشند، اما کاربر را به هر حال به "دنیای سکس" می‌برند، آن هم به‌شکل رایگان.
آن دسته از کسانی هم که راهی دیگر را ترجیح می‌دهند، می‌توانند برای دیدن بدن‌‌های برهنه سراغ نشریات، فیلم‌های سنگین یا شوها و میزگردهای تلویزیونی بروند. در واقع امروزه در آلمان دیگر موضوعی در ارتباط با سکس، مسائل جنسی و "ناز و نوازش‌" وجود ندارد که علنی و بی‌پرده درباره آن بحث و صحبت نشود.
قانون و مسئله همخوابگی
۶۰ سال پیش هیچ کسی در آلمان واژه "سکس" را با صدای بلند به زبان نمی‌آورد. سکس مسئله‌ای خصوصی بود، اما در همان حریم شخصی نیز کم‌وبیش با دیدی پنهان و عاری از لذت با آن برخورد می‌شد.
در حکمی رسمی که در سال ۱۹۶۶ میلادی از سوی دیوان عالی کشور آلمان صادر شد، از آن سخن می‌رود که "زندگی زناشویی از زن می‌طلبد که فداکارانه تن به همخوابگی با همسر خود بدهد" و "شایسته نیست که بی‌اعتنایی یا مخالفت خود را به نمایش گذارد".
از صدور این حکم نزدیک به ۵۰ سال می‌گذرد و به نظر می‌رسد که دید اخلاقی جامعه آلمان به سکس و مسائل جنسی با شتابی چشمگیر به بلوغ رسیده باشد. در آن زمان بحث "وظیفه همخوابگی در زندگی زناشویی" مطرح بود و امروز "پنجاه طیف خاکستری" موضوع داغی است که ذهن‌ها را به خود مشغول کرده. در آن زمان سکس پنهانی بود و امروز می‌توان سکس را در همه جا دید.
نمایشگاهی تحت عنوان "بی‌شرم و حیا؟ سکس و روح زمانه" که این روزها در "خانه تاریخ آلمان" دایر است، این تغییر و تحولات را به بهترین شکل به تصویر می‌کشد و نمایان می‌سازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر