۱۳۹۴ تیر ۶, شنبه

اعطای خط اعتباری نیم میلیارد دلاری به ونزوئلا از سوی ایران


اعطای خط اعتباری نیم میلیارد دلاری به ونزوئلا از سوی ایران

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلارئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که کشورش با ایران با هدف «تامین هزینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و بهبود در تامین کالاهای مورد نیاز مردم ونزوئلا» یک قرارداد خط اعتباری نیم میلیارد دلاری امضا کرده است.
 
خبرگزاری رویترز روز شنبه، ششم تیر، گزارش داد که نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که «قرارداد وامی امضا کردیم که به‌سرعت اجرایی خواهد شد».
 
اقتصاد ونزوئلا که به شدت به درآمدهای نفتی متکی است، به‌ویژه در دو سال اخیر تحت تاثیر کاهش قیمت نفت به شدت آسیب دیده است.
رویترز نیز می‌نویسد که «افت قیمت نفت درآمدهای ارزی ونزوئلا را کاهش داده و تامین انواع کالاهای مصرفی از شیر تا مایع ظرفشویی را برای مردم این کشور دشوار کرده است».
 
حدود ۹۵ درصد درآمد ونزوئلا از محل صدور نفت خام است.
این گزارش می‌نویسد که تحت تاثیر این عوامل، دولت ونزوئلا در جستجوی کمک‌های مالی از متحدان خود برآمده است.
در همین حال خبرگزاری رویترز از قول محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، که به ونزوئلا سفر کرده می‌نویسد که توافق اولیه امضا شده و این توافق «برای تایید نهایی باید به رویت وزارت اقتصاد ایران برسد».
 
خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در همین زمینه با استناد به پایگاه اطلاع‌رسانی تلویزیون «تله‌سور» ونزوئلا گزارش داده است که «این توافق در زمینه‌های فناوری نانو، تجارت دوسویه و سرمایه‌گذاری در تولید محصولات شوینده» امضا شده است.
 
آقای مادورو در مراسم امضای این توافق که به امضای وی و نعمت‌زاده رسید تاکید کرد روابط تهران- کاراکاس بر اساس احترام متقابل است.
 
مادورو بعد از امضای این توافق همچنین اعلام کرد که برای شرکت در نشست مجمع صادرکنندگان گاز در تاریخ دوم آذرماه به تهران سفر می‌کند.
 
در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و هوگو چاوز، ایران و ونزوئلا روابط اقتصادی و سیاسی نزدیکی داشتند و هر دو رئیس جمهور به دلیل مواضع ضد آمریکایی خود مشهور بودند.
 
در اواخر دوره احمدی‌نژاد، هر دو کشور با تورم لجام‌گسیخته مواجه شدند. بر اساس گزارش بانک مرکزی ونزوئلا، نرخ تورم سال ۲۰۱۳ این کشور به بالای ۶۳ درصد رسیده بود.
 
ایران نیز در سال ۹۲ با نرخ تورم حدود ۳۵ درصدی مواجه بود.
طی یک سال گذشته نرخ تورم در ونزوئلا کماکان در همان نرخ بالا بوده و در ابتدای سال جاری به ۷۰ درصد رسید. البته این میزان از تورم رقمی است که بانک مرکزی ونزوئلا اعلام کرده است و گزارش‌های مستقل حاکی است که نرخ تورم بسیار بالاتر از این رقم است.
بر اساس گزارشی که شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» اول ماه جاری منتشر کرد، ارزش پول ونزوئلا در مقابل دلار فقط طی یک ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.
 
قیمت نفت در نیمه اول سال گذشته میلادی که حدود ۱۰۸ دلار به ازای هر بشکه بود، در نیمه دوم شروع به کاهش کرد و در ابتدای سال جاری حتی به زیر ۴۵ دلار نیز رسید. هم اکنون قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی کمی بیش از ۶۰ دلار است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر