۱۳۹۴ تیر ۶, شنبه

باهنر: هاشمی و خاتمی را جزو «سران فتنه» نمی دانم

باهنر: هاشمی و خاتمی را جزو «سران فتنه» نمی دانم

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایراننایب رئیس مجلس ایران با تاکید براینکه محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی را جزو «سران فتنه » نمی داند، درعین حال گفت که آقای خاتمی «دیگر حق ندارد به نظام بازگردد،» مگر اینکه به گفته او «کوتاهی هایش» در سال ٨٨ را جبران کند.
 
محمدرضا باهنر،در مصاحبه ای با شماره روز شنبه، ۶ تیر، روزنامه اعتماد گفت: «رییس دولت اصلاحات در جریان ٨٨ به نظام ظلم کرد. می توانست خیلی بهتر عمل و از نفوذش استفاده کند.»
 
وی تاکید کرد که محمد خاتمی،رئیس جمهوری اسبق ایران، «دیگر حق ندارد به نظام بازگردد» مگر اینکه «مشکلات خود »و به گفته او «کوتاهی هایش» در سال ٨٨ را جبران کند.
 
آقای باهنر همچنین درباره ممنوع التصویر شدن آقای خاتمی نیز گفت: «من در این باره ... با دوستان تند خودم هم بحث کردم. من رییس دولت اصلاحات ر ا...آقای هاشمی را جزو سران فتنه نمیدانم... الان نمی خواهیم این بحث دوباره از قول من باز شود.»
 
در ادبیات اصولگرایان و مقامات نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی به اعتراض های بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «فتنه» و به میرحسین موسوی و مهدی کروبی «سران فتنه» گفته می شود.
 
با این حال برخی از نزدیکان آیت الله علی خاتمی، رهبر جمهوری اسلامی از محمد خاتمی نیز به عنوان «سران فتنه» نام می برند و از به گفته آنان همراهی اکبر هاشمی رفسنجانی،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با آقایان موسوی و کروبی شدیدا انتقاد می کنند.
درهمین حال محمد نبی حبیبی،دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ایران نیز روز سه شنبه، ۱۸ شهریور۹۳ گفته بود که محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، با اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ همراهی کرده و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز تاکنون در این باره و موضوع تقلب در انتخابات موضع شفاف نگرفته است.
 
درماه های گذشته همچنین ممنوعیت انتشار تصاویر و اخبار محمد خاتمی که از روز ۲۷ بهمن ۹۳ با سخنان غلامحسین محسنی اژه ای،سخنگوی قوه قضائیه، جنبه رسمی یافت، خبر ساز شده و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، تاکید کرده که شورایعالی امنیت ملی مصوبه ای در این باره نداشته است.
 
درهمین حال غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران،روز ۲۴ خرداد، اعلام کرد که ممنوع التصویری رئیس جمهوری اسبق ایران به دستور دادستانی، و نه شورای عالی امنیت ملی، انجام گرفته است.
 
یک روز پس از این سخنان،علی مطهری،نماینده تهران درمجلس،در نامه ای به عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، از او خواست که «مستند قانونی» این دستور را اعلام کند.
مذاکرات اتمی در انتخابات مجلس دهم «خیلی می تواند تاثیر بگذارد»
آقای باهنر در ادامه این مصاحبه احتمال کسب «اکثریت مطلق» کرسی های مجلس دهم توسط اصلاح طلبان را «ضعیف» و «زیر ٥٠ تا ٤٠ درصد » و درعین حال مرتبط با «رفتارها و برون دادهای» ٩ ماه باقی مانده تا انتخابات دانست.
 
وی تاکید کرد که «عملکرد دولت»، «نتیجه مذاکرات»درباره برنامه اتمی ایران و «خروج از رکود» در انتخابات پیش روی مجلس «خیلی میتواند تاثیر بگذارد.»
 
آقای باهنر روز یک شنبه، ۹ فروردین نیز گفته بود که نتیجه مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ در نتیجه انتخابات مجلس دهم تأثیر دارد و حضور اصلاح طلبان در این انتخابات «پررنگ تر» از انتخابات مجالس هشتم و نهم خواهد بود.
 
گفته های آقای باهنر درحالی است که پیش از این برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس از تاثیر مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ بر انتخابات مجلس دهم ابراز نگرانی کرده و درعین حال اعلام کرده بودند که نتیجه این مذاکرات تاثیری در نتیجه انتخابات مجلس آینده نخواهد داشت.
 
از جمله غلامعلی حداد عادل، رییس فراکسیون اصولگرایان در مجلس، ۹ آذر ۹۳ گفته بود:« ما نمایندگان... به امریکایی ها با صراحت تمام میگوییم: مبادا گمان کنید که که می توانید در قضیه مذاکرات با تهدید و تمدید، در انتخابات مجلس آینده دخالتی کنید و تاثیری به نفع خود ایجاد کنید.»
 
در ماه های گذشته، برخی از چهره های اصلاح طلب از برنامه ریزی برای شرکت در انتخابات مجلس دهم ایران خبر داده اند.
در همین حال علی سعیدی،نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران،روز سه شنبه، ۱۹ خرداد، تغییر مجلس اصولگرا به «مجلسی دیگر» را «تهدیدی» برای به گفته او «مصالح نظام» و همچنین «آرمانهای» آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای، خوانده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر