۱۳۹۴ تیر ۸, دوشنبه

مذاکرات هسته‌ای وین؛ ظریف امشب به تهران برمی‌گردد

مذاکرات هسته‌ای وین؛ ظریف امشب به تهران برمی‌گردد

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امشب از شهر وین، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای به تهران بازمی‌گردد.
 
خبرگزاری ایرنا به نقل از مسئول امور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران گزارش داده که آقای ظریف "مطابق با برنامه از پیش تعیین‌شده" بعد از دیدارهای امروز به تهران بازخواهد گشت و بعد از یک روز دوباره به مذاکرات وین خواهد پیوست.
 
یک مقام آمریکایی به خبرگزاری‌ها گفت که مذاکره‌کنندگان این کشور نگران سفر آقای ظریف به تهران و ترک محل مذاکره نیستند.
این مقام که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری‌ها صحبت کرده، گفت "ما همواره گفته‌ایم که وزرا نیاز دارند برای مشورت به پایتخت‌هایشان رفت وآمد کنند... این نشانه خوبی است."
 
با وجود آن که مهلت توافق جامع هسته‌ای با ایران روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئن، ۹ تیرماه به پایان می‌رسد اما دو طرف از تمدید چند روزه مذاکرات خبر داده‌اند.
 
این مذاکرات با هدف رسیدن به توافقی نهایی بین ایران و کشورهای پنج به علاوه یک صورت می‌گیرد تا بر اساس آن ایران برخی فعالیت‌های هسته‌ایش را کاهش دهد یا متوقف کند و به ازای آن تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران رفع شود.
 
صبح امروز یکشنبه ۲۸ ژوئن، ۷ تیر، آقای ظریف برای سومین بار در این دور از مذاکرات با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد.
در فاصله دو روز مانده تا مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق نهایی با ایران، وزیر خارجه ایران امروز بعد ازظهر با فیلیپ هموند و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزرای خارجه بریتانیا و آلمان هم دیدار خواهد کرد.
 
آقای هموند قبل از ورود به هتل محل گفت‌وگوها به خبرنگاران گفت هنوز اختلاف نظرهای جدی بین دو طرف وجود دارد و توافق نکردن را بهتر از یک "توافق بد" خواند.
 
پیشتر فدریکا موگرینی، مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا - که او هم امروز به مذاکرات پیوسته - گفت اگر اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد، توافق به دست می‌آید.

وزیر خارجه بریتانیا توافق نکردن را بهتر از یک "توافق بد" خواندهمچنین گزارش‌ها حاکی است سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، فردا دوشنبه به مذاکرات هسته‌ای ایران خواهد پیوست. چین در سطح معاون وزیر خارجه در این گفت‌وگوها حضور دارد.
 
دیروز لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پیش از دیدار با آقای ظریف در وین به خبرنگاران گفت که ایران باید سه "شرط لازم" را برای دستیابی به توافق نهایی بپذیرد. آقای فابیوس هم امشب وین را ترک خواهد کرد.

شرایط وزیر خارجه فرانسه برای ایران:
  •     محدود کردن درازمدت ظرفیت تحقیق و توسعه
  •     بازرسی‌های سخت‌گیرانه از تاسیسات ایران و در صورت لزوم مراکز نظامی
  •     بالاخره بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض تعهدات ایران
 
اظهارات طرف‌های مذاکره نشان می‌دهد بازرسی از مراکز نظامی و همین طور زمان‌بندی رفع تحریم‌های ایران از جمله مسائل کلیدی مورد اختلاف است.
امکان بازرسی از مراکز نظامی از جمله مواردی است که رهبر ایران به صراحت با آن مخالفت کرده است.
همچنین در مصوبه اخیر مجلس ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای، ایجاد هر گونه محدودیت در زمینه تحقیق و توسعه رد شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر