۱۳۹۴ تیر ۶, شنبه

مادر و دختر؛ خون و اسید /جزئیات اسیدپاشی روی زن۳۰ ساله و دختر ۸ ساله‌اش در کوهدشت لرستان

مادر و دختر؛ خون و اسید /جزئیات اسیدپاشی روی زن۳۰ ساله و دختر ۸ ساله‌اش در کوهدشت لرستان

اول: کارد را از آشپزخانه برداشت و به حیاط رفت. زن برادرش از ترس به گوشه حیاط رفته و دختر هشت ساله‌اش را سفت بغل کرده بود. مهدی کارد را به سمت گردن رعنای 30 ساله گرفت و چند ضربه به کتفش زد. فاطمه هشت ساله هنوز به مادر چسبیده و سروصورتش از خون مادر قرمز شده بود. چند نفری که در گوشه‌های حیاط نظاره‌گر بودند از ترس کاردی که مهدی در دست داشت جلو نمی‌آمدند. مهدی از ضربه‌های پی‌درپی کارد که به زن برادرش زده بود راضی نشد و ترجیح داد بقیه خشم خود را با ریختن اسیدی قوی روی صورت و بدن زن برادرش فرو بنشاند. او قصد ریختن اسید روی برادرزاده‌اش را نداشت، اما فاطمه هنوز به رعنا چسبیده بود و از ترس می‌لرزید. این شد که حالا فاطمه هشت ساله نیز به علت 15 درصد سوختگی درجه 3 در ناحیه دست، سینه و پا، در بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری تهران بستری شده است.
دوم: پرسنل اورژانس و پرستاران بیمارستان شهدای خرم‌آباد وقتی با رعنا و فاطمه روبه‌رو شدند، نمی‌دانستند اول باید خونریزی گردن و کتفی که حاصل ضربات چاقو بود را بند بیاورند یا همان‌طور که آموزش دیده‌اند، فوری محل اسیدپاشی شده را شست‌وشو بدهند. به گفته سوپروایزر بخش اورژانس این بیمارستان، ابتدا محل‌های آلوده به اسید، مورد شست‌وشو قرار گرفت و سپس زن 30 ساله را برای بخیه راهی اتاق عمل کردند. به گفته مسئولان این بیمارستان، اگرچه به محض رسیدن رعنا، شست‌و‌شوی محل‌های اسیدپاشی انجام شد، اما دیگر دیر شده بود. از آنجایی که خانواده رعنا با اورژانس تماسی نگرفته و او را به جای آمبولانس، با خودروی شخصی به بیمارستان انتقال داده بودند، او و دخترش تا زمانی که به بیمارستان برسند همچنان سوختند و اسید در همین دقایق کار خود را کرده بود...
سوم: ماموران و کارآگاهان فرماندهی انتظامی استان لرستان از طریق پرسنل بیمارستان در جریان این جنایت قرار گرفتند و شناسایی مهدی را در دستور کار خود قرار دادند. مهدی بلافاصله پس از ارتکاب این جنایت متواری شده بود و در منزل هیچ‌یک از بستگانش نبود. بالاخره ماموران موفق شدند در نیمه شب همان روز یعنی دوم تیر، متهم را در کوه‌های بلواران شهرستان کوهدشت شناسایی و بازداشت کنند.
چهارم: اینجا بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری تهران است. جایی که نیمه شب سوم تیر، برای رعنا و دخترش از این بیمارستان پذیرش گرفته و آنها را منتقل کرده‌اند. مادر و دختر هر دو با سوختگی شدید ناشی از اسید در بخش «آی‌سی‌یو» این بیمارستان نگهداری می‌شوند. اگر نگرانی رعنا برای دخترش را کنار بگذاریم، او به جز دردهای پارگی کتف و سوزش صورت و سینه، از موضوع دیگری نیز رنج می‌برد. آخر پزشکان احتمال نابینا شدن رعنا را می‌دهند.
  جنایت از کجا آغاز شد؟
هنوز عقربه‌های ساعت به 7 شب سه‌شنبه دوم تیر نرسیده بود که مهدی با زن برادرش شروع به بحث و مجادله کرد. زن مهدی چند روزی بود از خانه قهر کرده و به خانه پدری‌اش رفته بود. مهدی نیز باعث و بانی این ماجرا را زن برادر خود می‌دانست و تصمیم گرفت انتقام قهر همسر خود را از زن برادر خود بگیرد. خانواده مهدی، خانواده برادرش و چند خانواده دیگر در یکی از خانه‌های حیاط‌دار شهرک امام در نزدیکی شهرستان کوهدشت لرستان زندگی می‌کردند. عصر سه‌شنبه بود که مهدی شرایط را برای عملی کردن تصمیم خود مناسب دانست و ضربات چاقو را یکی پس از دیگری به کتف زن برادر خود فرود آورد. یکی از اقوام مهدی درباره آن دقایق به فرهیختگان گفت: «مهدی پس از وارد کردن ضربات چاقو یک ظرف اسید را نیز روی سر، سینه و صورت زن برادر و برادرزاده خود ریخت.» وی ادامه داد: «این‌طور که شنید‌ه‌ایم مهدی فقط قصد داشته روی رعنا اسید بپاشد، اما از آنجایی که فاطمه تمام‌مدت به مادر خود چسبیده بود، او نیز مورد این حمله بی‌رحمانه قرار گرفت.»
  مصدومان را با خودروی شخصی به بیمارستان رساندند
محمدی، معاون اورژانس لرستان درباره جزئیات این حادثه به فرهیختگان گفت: «متاسفانه این خانواده وقتی با این جنایت روبه‌رو شده‌اند امدادگران اورژانس را در جریان قرار نداده‌اند و مصدومان را با خودروی شخصی به بیمارستان شهدای خرمشهر انتقال داده‌اند.» وی همچنین گفت: «اگر این خانواده با اورژانس تماس گرفته بودند امدادگران ما کمتر از چند دقیقه محل‌های اسیدپاشی را مورد شست‌وشو قرار می‌دادند و قطعا امروز مصدومان این حادثه وضعیت خیلی بهتری داشتند.» وی با بیان اینکه در مورد اسیدپاشی تنها اتفاق مهم این است که محل اسیدپاشی شده هر چه زودتر مورد شست‌وشو قرار بگیرد، افزود: «به هر حال این خانواده به دلیل اضطراب فراوانی که داشتند خودشان مصدومان را به بیمارستان رساندند و ما نیز نیمه شب سوم تیرماه برای مادر و دختر از بیمارستان مطهری پذیرش گرفتیم و آنها را با آمبولانس راهی تهران کردیم.»
  متهم در کوه‌های بلوران پنهان شده بود
سرهنگ رضا شیراوژن، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان لرستان درباره شناسایی متهم به فرهیختگان گفت: «متهم سابقه نداشته و معتاد نیز نیست. این‌طور که از خانواده او شنیده‌ایم گاهی دچار اختلالات روانی و روحی است که انجام این کار نیز احتمالا برخاسته از همین مشکل او است.» البته این مقام انتظامی این موضوع را منوط به تایید پزشکی قانونی لرستان بعد از انجام آزمایشات روانی دانست. سرهنگ شیراوژن همچنین گفت: «متهم کمتر از 24 ساعت پس از جنایت در حالی که در کوه‌های بلوران اطراف شهرستان کوهدشت پنهان شده بود شناسایی و دستگیر شد.»
یکی از سوپروایزرهای بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری تهران درباره آخرین وضعیت این مادر و دختر به فرهیختگان گفت: «بینایی این خانم بستگی به عمل چشم او دارد و هنوز پزشکان نظر قطعی درباره  از دست رفتن یا نرفتن بینایی‌اش نداده‌اند.» وی همچنین گفت: «رعنا دچار 40 درصد سوختگی درجه 3 شده و تحت مراقبت‌های ویژه در بخش آی‌سی‌یو قرار دارد.» به گفته این مسئول بیمارستان که نخواست نام او منتشر شود، تاکنون دو عمل جراحی روی رعنا انجام شده و دختر او نیز دچار سوختگی شدیدی در ناحیه سینه، دست و پاست.
  اسیدفروشی آزاد است
به هر حال سناریوی اسیدپاشی‌ها همچنان ادامه دارد و این مادر و دختر در حالی قربانی این ماده شدند که هنوز متهم به اسیدپاشی اصفهان شناسایی نشده است. از سوی دیگر نماینده‌های مجلس درباره قانون محدودیت فروش اسید می‌گویند: هیچ لایحه‌ای از هیچ ارگانی به دست‌شان نرسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر