۱۳۹۴ تیر ۹, سه‌شنبه

وزیر خارجه ایران: امکان دستیابی به راه حل بر مبنای توافق لوزان وجود دارد

وزیر خارجه ایران: امکان دستیابی به راه حل بر مبنای توافق لوزان وجود دارد

اعضای هیات‌های اعزامی ایران و آمریکا به وین مذاکراتی انجام دادندوزیر خارجه ایران امکان دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای را مطرح کرده است.
 
روز سه شنبه، ٩ تیر (٣٠ ژوئن)، جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در آستانه دور دیگری از گفتگو با همتای آمریکایی خود گفت که "همه مسئولان ایرانی گفته اند که آماده یک مذاکره و یک داد و ستد معقول و منطقی هستیم."
 
آقای ظریف، که پس از سفری کوتاه به تهران برای ادامه مذاکرات به وین بازگشته، گفت: "تنها توافقی پایدار خواهد ماند و مردم ایران خواهند پذیرفت که عادلانه، متوازن و براساس عزت ملی و حقوق مردم ایران باشد و فکر می‌کنم طرف مقابل درک کرده که بدون یک توافق خوب و بدون شناسایی حقوق مردم ایران، رسیدن به یک توافق دراز مدت امکانپذیر نیست."
 
آقای ظریف گفته است که توافق مورد نظر باید هم از سوی جمهوری اسلامی و هم از سوی طرف غربی پذیرفته شود و افزوده: "فکر می‌کنم بر این اساس که باید مبنایش توافق لوزان باشد، امکان رسیدن به راه حل وجود دارد." توافق لوزان پس از یک رشته مذاکرات فشرده بین وزیران خارجه آمریکا و ایران در ماه آوریل صادر شد اما مقامات و رسانه‌های منتقد دولت آن را مغایر منافع جمهوری اسلامی دانستند و مورد انتقاد قرار دادند.
 
آقای ظریف که صبح دوشنبه به تهران بازگشته بود، بامداد سه‌شنبه همراه با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، و حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه حسن روحانی، رئیس جمهوری، به وین بازگشت. وی گفته است که حضور رئیس سازمان انرژی اتمی "می تواند در بسیاری موارد راهگشا باشد."
فریدون، ظریف و صالحی روز سه شنبه وارد وین شدنددر دورهای قبلی گفتگوهای ایران و آمریکا، علی اکبر صالحی و ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده، نیز حضور داشتند و ظاهرا در باره جنبه های فنی توافق هسته‌ای گفتگو کردند.
 
وزیر خارجه و سایر مقامات ایرانی پس از ورود به وین، مذاکره با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و اعضای هیات همراه او را آغاز کردند. پیشتر اعلام شده که آقای ظریف با وزیر امور خارجه روسیه نیز در وین ملاقات و گفتگو خواهد کرد.
 
ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی ایران و گروه ١+٥ روز سه شنبه به پایان می‌رسد اما هنوز هیچیک از طرف‌های مذاکره از رسیدن به توافق نهایی سخنی نگفته است.
 
خبرگزاری رادیو و تلویزیون ایران به نقل از یک عضو هیات مذاکره کننده ایرانی در وین گفته است که همزمان با ادامه مذاکرات وزیر خارجه ایران با وزیران خارجه آمریکا و روسیه "مذاکرات و نگارش متون در سطح معاونان وزیر در حال انجام است و اگرچه پیشرفت اندک است، اما کارها رو به جلو است."
 
وی افزوده است که با توجه به چند موضوع مهمی که باقی مانده، مذاکرات در روزهای آینده ادامه خواهد یافت اما مشخص نیست که این مذاکرات جند روز به طول خواهد انجامید. وی گفته است که "بحثی در خصوص تمدید مذاکرات مطرح نشده است."
 
روز گذشته، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید از احتمال عبور از ضرب الاجل تعیین شده سخن گفت و افزود که "هنوز موضوعات مهم متعددی حل و فصل نشده است." آقای ارنست گفت که بعید است اختلاف نظرهای عمده موجود در ساعات باقی مانده مرتفع شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر