۱۳۹۴ تیر ۸, دوشنبه

ظریف: بازگشتم به تهران طبق برنامه بود


ظریف: بازگشتم به تهران طبق برنامه بود

قرار است آقای ظریف دوباره روز سه شنبه به اتریش برود
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که صبح روز دوشنبه، ۸ تیر از وین وارد تهران شد، گفت که بازگشتش به ایران "عادی و از قبل برنامه ریزی شده بود."
 
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا آقای ظریف گفت: "هفته گذشته در لوکزامبورگ با وزیران سه کشور اروپایی صحبت کردیم که قرار شد شنبه و یکشنبه وزیران در وین دیدار داشته باشند. دیدارها انجام شده و وزیران امور خارجه وین را ترک کرده اند. بر همین اساس من هم به تهران بازگشتم، ولی روز سه شنبه دوباره به وین باز می گردم."
 
به گفته او مذاکرات کارشناسان ایران و گروه ۵+۱ در وین برای دستیابی به توافق جامع هسته ای همچنان ادامه دارد.
آقای ظریف درباره دیدارهای دو روز گذشته خود گفت: "آنچه مهم بود این است که یکی دو روز در اینجا گفت‌وگوی سیاسی داشته باشیم و دستورالعمل‌های لازم به هیئت مذاکره کننده یعنی همکاران ما داده شود تا هیئت‌های مذاکره کننده از طرف وزیران روی متن‌ها کار کنند. قرارمان از ابتدا این بود بعدا وزیران برگردند تا به موضوعات سیاسی برسند."
 
دیروز، یکشنبه ۷ تیر، آقای ظریف با وزیران خارجه بریتانیا و آلمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جداگانه دیدار کرد.
 
او همچنین در دو روز گذشته چهار بار با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد.
وزیران خارجه بریتانیا و آلمان نیز اتریش را ترک کرده اند، اما آقای کری به دلیل شکستگی پایش در وین مانده است.
در نشست‌های دو روز گذشته وزیران خارجه روسیه و چین حضور نداشتند و این دو کشور در سطح معاون وزیر در مذاکرات حضور داشتند.
با وجود آن که مهلت توافق جامع هسته‌ای با ایران روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئن، ۹ تیرماه به پایان می‌رسد اما دو طرف از تمدید چند روزه مذاکرات خبر داده‌اند.
 
این مذاکرات با هدف رسیدن به توافقی نهایی بین ایران و کشورهای پنج به علاوه یک صورت می‌گیرد تا بر اساس آن ایران برخی فعالیت‌های هسته‌ای‌ خود را کاهش دهد یا متوقف کند و به ازای آن تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران برداشته شود.
نحوه برداشته شدن تحریم‌ها، روند بازرسی از تاسیسات هسته‌ای و بررسی ابعاد نظامی احتمالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران مهمترین موضوعات مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر