۱۳۹۴ تیر ۸, دوشنبه

فابیوس: توافق کردیم ضرب‌الاجل جدیدی برای مذاکرات نگذاریم


فابیوس: توافق کردیم ضرب‌الاجل جدیدی برای مذاکرات نگذاریم

وزیر امور خارجه فرانسه گفت که این هفته به وین برمی‌گرددلوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید که طرف‌های مذاکره در وین روز یکشنبه توافق کرده‌اند که تاریخ جدیدی برای پایان مذاکرات هسته‌ای ایران تعیین نکنند.
 
ضرب‌الاجلی که قبلاً برای رسیدن به توافق جامع با ایران تعیین شده بود، فردا ۳۰ ژوئن، ۹ تیرماه به پایان می‌رسد. اما نمایندگان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک تأیید کرده‌اند که مذاکرات در مهلت تعیین‌شده تمام نمی‌شود و احتمالاً تا چند روز بعد از آن ادامه خواهد داشت.
آقای فابیوس که روز یکشنبه محل مذاکرات را ترک کرده بود، در نیویورک به خبرنگاران گفت که این هفته دوباره به وین بر خواهد گشت.
 
او درباره روند مذاکرات گفت: "ایرانی‌ها به طور مشخص درباره جزییات دقیق رفع تحریم‌ها سؤال دارند، این که چطور کار می‌کند، به چه معناست... و ما هم در طرف ۱+۵ سؤالات دقیقی از آنها داریم."
 
مذاکرات هسته‌ای ایران با هدف رسیدن به توافقی نهایی بین ایران و کشورهای ۱+۵ -به عنوان نمایندگان جامعه جهانی - صورت می‌گیرد تا بر اساس آن ایران برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد یا متوقف کند و به ازای آن تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران رفع شود.
افخم در وین، بازگشت ظریف
سخنگوی کاخ سفید هم تایید کرده است که مذاکرات احتمالا بعد از ۳۰ ژوئن ادامه خواهد یافت، اما یک مقام آمریکایی تاکید کرد که صحبت از تمدید بلندمدت این گفت‌وگوها نیست.
 
انتظار می‌رود محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که یکشنبه شب وین را به مقصد تهران ترک کرده بود، فردا سه‌شنبه به محل مذاکرات برگردد.
وزیر امور خارجه آمریکا امروز دوشنبه با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کردبه گزارش ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه به وین سفر کرده و خبرگزاری فارس هم از احتمال پیوستن علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به مذاکرات خبر داده است.
 
سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه هم گفته است که فردا به وین می‌رود و ابتدا با جان کری، همتای آمریکایی خود گفت‌وگو می‌کند.
آقای کری از روز شنبه وین را ترک نکرده و امروز با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرده است.
 
آقای کری امروز دوشنبه به خبرنگاران گفت که هنوز خیلی زود است که بخواهیم نتیجه را پیش‌بینی کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر