۱۳۹۴ تیر ۸, دوشنبه

یک راهبه اولین مدرک دکترا در علوم کامپیوتر را گرفت

یک راهبه اولین مدرک دکترا در علوم کامپیوتر را گرفت

اگر از شما بپرسند چه کسی می‌تواند اولین شخصی باشد که توانست مدرک دکترا در علوم کامپیوتر در امریکا را بگیرد، احتمالن به ذهن‌تان هم خطور نخواهد کرد یک زن راهبه این عنوان را از آن خود کرده باشد.اما حقیقت دارد، مری کنت کلر آن راهبه است.
« محبت نیوز»    –   گرچه با کمی جستجو ممکن است به نام‌های دیگری به عنوان اولین‌ شخصی که موفق به گرفتن دکترا در علوم کامپیوتر شده است بربخورید، مثل ریچارد وکسلبلت از دانشگاه پنسیلوانیا یا غیره. و همین‌طور اگر نام اولین زنی را که در علوم کامپیوتر دکترا گرفته است سرچ کنید، ممکن است با نامی مثل باربارا لیسکو از دانشگاه استنفورد مواجه شوید. اما حکایت چیز دیگری است و نتایج تحقیقات پروفسور رالف ال.لندن نشان می‌دهد که برای اولین‌بار در ماه جون ۱۹۶۵ دو نفر موفق شدند که دوره دکترا خود را در امریکا کامل کنند: یکی از آن‌ها اروین سی.تانگ از دانشگاه سنت لوئیس بود و دیگری مری کنت کلر، راهبه‌ و از پیشگامان علوم کامپیوتر از دانشگاه ویسکانسین.
مری زنی باهوش، با پشتکار و خیر بود و سه سال قبل از باربارا لیسکو مدرک دکترای ریاضی را از آن خود کرده بود. او در سال ۱۹۱۴ و در ایالت اوهایو امریکا متولد شد. او پیش از آن‌که قدم در راه علم بگذارد یک راهبه بود. مری در سال ۱۹۳۲، زمانی که نوجوان بود وارد «خیریه خواهران مریم باکره»، یک نهاد سنتی کاتولیک، شد و سوگند خود را در این نهاد در سال ۱۹۴۰ یاد کرد.
پس از آن و در سال ۱۹۴۳ او توانست دوره کارشناسی خود را در رشته ریاضی به اتمام برساند و در سال ۱۹۵۳ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فیزیک و ریاضی از دانشگاه د‌پال بدست آورد. در سال ۱۹۵۸ به پیشنهاد کار کالج دارتموث پاسخ مثبت داد و در مرکز علوم کامپیوتر آن کالج شروع به کار کرد. کالج دارتموث نهادی مردانه در آن زمان بود و هیچ زنی پیش از مری در مرکز کامپیوتر آن مشغول به کار نشده بود، جایی که او در توسعه مبانی زبان برنامه‌نویسی مشارکت کرد و این اولین‌بار بود که قاعده مردانه بودن این نهاد شکسته می‌شد. همین‌طور علم کامپیوتر علمی جدید بود که همه شجاعت ورود به آن را پیدا نمی‌کردند. گرچه قبل از اختراع کامپیوتر دیجیتال، پایه اصلی علم رایانه ایجاد شده بود و اختراعاتی در قرن قبل از آن راه را برای رسیدن به دنیای جدید باز کرده بود اما پیشرفت و توسعه علم کامپیوتر در دهه ۱۹۴۰ نمود یافت و ماشین‌های محاسباتی قوی‌تر و جدید‌تری ساخته شد، و عمومن در دهه ۱۹۶۰ بود که چندین دانشگاه به‌خصوص در امریکا به تأسیس دپارتمان‌های علوم کامپیوتر اقدام کردند و مری یکی از آن معدود نفراتی بود که کوشش او در رسیدن به پیشرفت‌های کنونی موثر واقع شد.
mery-computer3
مری به پتانسیل کامپیوترها در افزایش دسترسی به اطلاعات و ترویج آموزش معتقد بود، او می‌گوید: «ما شاهد انفجار اطلاعات هستیم… و مسلم است که اطلاعات تا زمانی که در دسترس نباشد، به درد نمی‌خورد.» در سال ۱۹۶۵، بعد از کسب مدرک دکترا از دانشگاه ویسکانسین – مدیسن، کلر در کالج کلارک مشغول به کار شد و دپارتمان علوم کامپیوتر را در این کالج بنیان نهاد، جایی که او برای ۲۰ سال هدایت و مدیریتش را برعهده گرفت. کالج کلارک در حال حاضر مرکزی با نام مری کلر در علوم کامپیوتر و اطلاعات دارد که خدمات کامپیوتری و ارتباطات را برای دانشجویان کلارک فراهم می‌کند. همچنین این کالج بورسی تحصیلی برای دانشجویان فراهم کرده است که به نام مری کنت کلر مزین است.
او مدافع و حامی ورود زنان به حوزه علوم کامپیوتر بود و دغدغه حضور زنان در عرصه تکنولوژی را داشت، همین‌طور معتقد بود که زنان باید در علوم کامپیوتر مشارکت کنند به ویژه به عنوان متخصص علوم کامپیوتر.
چشم‌انداز کلر توسعه این دانش و کار برای رسیدن به هوش مصنوعی بود. مری در این‌باره می‌گوید: «ما می‌توانیم اکنون برای اولین‌بار فرایند شناختی را به صورت مکانیکی شبیه‌سازی کنیم. ما می‌توانیم مطالعاتی را در هوش مصنوعی انجام دهیم. فراتر از آن، این مکانسیم [کامپیوتر} می‌تواند مورد استفاده انسان در یادگیری قرار بگیرد. ما برای افزایش تعداد دانشجویان بالغ و آگاه تلاش می‌کنیم و این نوع آموزش به شکل فزاینده‌ای مهم خواهد بود.»
مری کلر همچنین به تأسیس انجمن کاربران کامپیوتردر آموزش یاری رساند و چهار کتاب نیز در شاخه‌های مختلف علوم کامپیوتر از او باقی مانده است. مری در ژانویه ۱۹۸۵ و در سن ۷۱ سالگی بعد از سال‌ها تلاش برای توسعه دانش کامپیوتر دار فانی را وداع گفت اما میراث او در علوم کامپیوتر و همینطور در کالج کلارک همچنان باقی مانده است. او خود را محدود به کلیسا، دین و امور خیریه نکرد و برای علم، توسعه و پیشرفت انسان همان‌قدر ارزش قائل بود که برای دینش./توانا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر