۱۳۹۳ اسفند ۲۵, دوشنبه

مذاکرات هسته‌ای؛ ظریف با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد

مذاکرات هسته‌ای؛ ظریف با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد

  • 6 ساعت پیش
آقای ظریف و همراهانش با خانم موگرینی و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردند
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بعد از دیدار با جان کری، همتای آمریکایی خود درباره پرونده هسته‌ای ایران در لوزان سوییس، برای دیدار با وزرای خارجه اروپایی راهی بروکسل شد و در آنجا با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.
به گفته خبرنگار ما در محل مذاکرات، آقای ظریف بعد از دیدار با جان کری گفته "بالاخره به نتیجه خواهیم رسید".
وزیر خارجه ایران به دعوت فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروکسل می‌رود تا با وزرای امور خارجه اروپایی عضو ۱+۵ (بریتانیا، فرانسه و آلمان) دیدار کند.
این دیدارها در آستانه پایان مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق کلی هسته‌ای با ایران تا اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) انجام می‌شود.
محمدجواد ظریف (راست) و جان کری پیش از شروع مذاکرات امروز
جزییاتی از دیدار آقایان ظریف و کری منتشر نشده، اما امیر پایور خبرنگار ما در محل مذاکرات می‌گوید، در این دیدار علاوه بر روند عادی گفت‌وگوهای هسته‌ای، قرار بود این دو نفر درباره نامه ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به رهبران ایران و تاثیر آن بر مذاکرات صحبت کنند.
در جلسه دیدار وزرای خارجه آمریکا و ایران، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، عباس عراقچی، مذاکره کننده‌ ارشد ایران، حسین فریدون، دستیار و برادر رئیس‌جمهوری ایران و کارشناسان دو طرف حضور داشتند.
بعد از مذاکرات ژنو و مونترو، این سومین بار است که وزرای خارجه ایران و آمریکا با چنین ترکیب جلسه‌ای با هم دیدار می‌کنند.
این گفت‌وگوها در حالی صورت می‌گیرد که اظهار نظر مقام‌های آمریکایی حاکی از نزدیک‌تر شدن دو طرف به توافق کلی است.
________________________________

اهمیت دیدار ظریف و کری؟

امیر پایور، خبرنگار بی‌بی‌سی در لوزان سوییس
این اولین دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا بعد از بالا گرفتن اختلاف دولت آمریکا و سناتورهای جمهوری‌خواه این کشور بر سر مذاکرات هسته‌ای است. دیدار امروز بهترین فرصت برای وزیرخارجه آمریکاست تا از زبان همتای ایرانی خود بشنود آیا نامه سناتورها تاثیری بر مواضع ایران در مذاکرات خواهد داشت یا نه.
سناتورهای جمهوری‌خواه در این نامه به رهبران ایران هشدار داده‌اند عمر هرگونه توافق هسته‌ای با آمریکا به کوتاهی عمر دولت باراک اوباما خواهد بود. مذاکره‌کنندگان آمریکایی نگران هستند این تهدید انگیزه ایران برای رسیدن به توافق را سست کند یا باعث شود مذاکره‌کنندگان ایرانی از این نامه برای گرفتن امتیاز از همتایان آمریکایی خود استفاده کنند.
________________________________

اختلاف‌های باقی‌ مانده

فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز گفته است "ما وارد روزهای مهمی شده‌ایم. دو هفته حساسی که باید در آن طرف‌ها به زمینه مشترک برسند."
به گفته خانم موگرینی برای هر دو طرف لازم است که بعد از ۱۲ سال مناقشه به این زمینه مشترک دست یابند.
فیلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا هم که قرار است عصر امروز با وزیر خارجه ایران و اعضای اروپایی ۱+۵ دیدار داشته باشد، تاکید کرده است: "بیش از هر زمان دیگر به توافق نزدیک هستیم اما هنوز راه زیادی مانده است."
جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیروز، پیش از دیدار با آقای ظریف گفته بود امیدوار است امکان رسیدن به توافق "طی چند روز آینده" محقق شود. به گفته آقای کری، اختلافات باقی‌مانده بیش از آن که فنی باشد، سیاسی است.
با این حال بعضی دیپلمات‌ها می‌گویند اختلاف‌های جدیدی پیش آمده است از جمله اختلاف نظر بر سر آن‌که ایران تا چه مقدار می‌تواند اورانیوم غنی‌شده نگه دارد.
عباس عراقچی، مذاکره کننده‌ ارشد ایران ابراز امیدواری کرده است که در دور جدید مذاکرات هسته‌ای با آمریکا اختلافات مهم حل شود.
دیروز، یکشنبه ۱۵ مارچ (۲۴ اسفند) در نخستین روز دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا دیدار کرد.
بنا بر گزارش‌ها، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزارت امور خارجه ایران و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار آقای صالحی با آقای مونیز حاضر بوده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر