Iran-Talks-March2015
تقاطع: در حالی که آخرین روز مذاکرات میان نمایندگان جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی با حضور وزرای خارجه این کشورها در لوزان سوییس در جریان است، خبرگزاری “اسوشیتدپرس” ساعتی قبل گزارش داد که دو طرف قصد دارند با انتشار بیانیه‌ای موافقت خود را با ادامه‌ی مذاکرات با هدف رسیدن به توافق جامع در روز ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) اعلام کنند.
این خبرگزاری به نقل از مقاماتی که نام‌شان را منتشر نکرده، نوشته این بیانیه‌ی مشترک با اسناد بیشتری همراه خواهد بود که نشان می‌دهد دو طرف پیشرفت‌های کافی برای این‌که گفتگوهای‌شان را سه ماه دیگر تمدید کنند، داشته‌اند.
مذاکرات میان جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی برای رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای، از زمان امضای توافق موقت ژنو در پاییز ۲۰۱۳ تا به امروز دو بار تمدید شده است. پیش‌تر قرار بود در مهلت اعلام‌شده‌ی پایان ماه مارچ، دو طرف به توافقی سیاسی دست یابند و پس از آن، مذاکرات را بر سر جزییات یک توافق فراگیر تا پایان ماه ژوئن ادامه دهند.
یکی از دو مقامی که این اطلاعات را در اختیار اسوشیتدپرس گذاشته گفته که در حال حاضر، اسناد حاوی جزییات پیشرفت در مذاکرات، توسط شش کشور، نهایی شده اما طرف ایرانی هنوز آن را امضا نکرده است.
مقام دیگر نیز خاطرنشان کرده که با توجه به وجود اختلافات میان دو طرف، بیانیه‌ی مشترک در برخی موارد کلی خواهد بود.
در صورت درستی گزارش اسوشیتدپرس، موافقت احتمالی دو طرف برای تمدید مذاکرات بدون رسیدن به یک توافق سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که کنگره ایالات متحده امریکا، آمادگی خود را برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی در ماه‌های آینده اعلام کرده است.
در همین ارتباط، کمیته‌ی روابط خارجی سنای امریکا قرار است روز ۱۴ اپریل (۲۵ فروردین)، طرح دوحزبی بازبینی توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را به رای بگذارد.
این طرح در صورت تصویب در صحن سنا، اجرای هرگونه توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را به بررسی و تصویب آن در کنگره مشروط می‌کند.