۱۳۹۴ فروردین ۹, یکشنبه

با من بخوان؛ نخستین قطعه اپرایی افغانی

با من بخوان؛ نخستین قطعه اپرایی افغانی

  • 29 مارس 2015 - 09 فروردین 1394
هنرمندان جوان افغان نخستین آهنگ اپرایی خود را در افغانستان در قصر دارالامان که بقایای جنگ های داخلی است ضبط کردند
دو هنرمند افغان در کابل، برای نخستین بار آهنگی به سبک موسیقی اپرایی اجرا کردند. درد یک زن افغان و وضعیت نابسامان یک مرد در افغانستان، سوژه اصلی این آهنگ است.
آرش بارز هنرمند سبک پاپ و سحر آرین که اپرا را در آذربایجان فرا گرفته، این آهنگ را اجرا کرده‌اند.
آرش می‌گوید با تجربه جدیدش خواسته دردی را به تصویر بکشد: "روایت با من بخوان، روایت درد یک زن است در داخل افغانستان و وضعیت نابسامان یک مرد. چون این تجربه اول در افغانستان است خواستیم از یک درد روایت و حکایت کنیم."
با آن که سوژه این اجرا تکراری است اما سبکی که با آن پرداخته شده، حداقل در تاریخ معاصر هنر افغانستان نو است.
سحر آرین، اپرا را در آذربایجان پیش خانم اسمیرالدا از بهترین‌های موسیقی آن کشور ظرف دو سال فرا گرفته است. او بعدتر روی صحنه رفت و در کنسرت‌ها اپرا اجرا کرد.
سحر می‌گوید بنابر محدودیت‌ها برای حفظ حجاب اش، نتوانست به هنر اش ادامه دهد: "چون در آذربایجان [حجاب] واژه‌ای است که کاملا خط خورده، نتوانستم از این پیشتر بروم و به کار ادامه دهم و ناچار به کشور بازگشتم تا به هنرم ادامه بدهم.
سحر اپرا را در جمهوری آذربایجان فراگرفته
سحر می‌گوید: "روزی که من به افغانستان آمدم و با موسیقی افغانستان آشنا شدم، خیلی متاثر شدم چون موسیقی مثل دیگر واقعیت‌های ما عقب مانده بود. به همین دلیل با استادم مشورت کردم و گفتم می‌خواهم به سبک اپرایی بخوانم. این آهنگ جز آهنگ‌هایی است که بزرگان اپرا اجرا کرده و به جزو زبان فارسی به همه زبان‌ها سروده شده است. بعداً استادم پذیرفت و این تنظیم را فرستاد."
آرش و سحر این آهنگ را به حمایت و همکاری یک موسسه تولیدی خصوصی ضبط کرده‌‎اند.
اپرا در اروپا و غرب طرفداران زیادی دارد اما دست کم افغان های داخل کشور آشنایی چندانی با آن ندارند.
اپرا هنر کلاسیک غربی است که با نمایش‌ست که با تلفیق موسیقی و آواز جرا می‌شود. این هنر برای نخستین بار در ایتالیا در سال ۱۵۹۸ میلادی توسط جاکوب پیری اجرا شد و آهسته آهسته به دیگر کشور‌های اروپایی، از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا راه یافت.
________________________________________
محل اجرا را اپراهاوس می‌‎گویند. افغانستان نه نمایش اپرا داشته، نه هنرمند اپرا و نه کدام اپراهاوسی.
________________________________________
با آن که واژه اپرادر ذهن بسیاری از افغان‌ها هنوز زاده نشده و نامانوس است، هم آرش و هم سحر از همین حالا نگرانند این سبک هنری نتواند به زودی در افغانستان جا بیافتد.
آرش بارز می گوید چون کار اول بود، آهنگ اپرایی خود را به مشکلات زن و مرد افغان اختصاص دادند
آرش می‌گوید: "نگرانی من این است که مردم نتوانند به سادگی آنطوری که با آهنگ‌های پاپ رابطه برقرار می‌کنند، با این آهنگ خو بگیرند. تلاش ما ادامه خواهد داشت و سعی خواهیم کرد که موسیقی اپرایی را ملکه ذهن مردم بسازیم و این سبک موسیقی را نهادینه بسازیم."
سحر هر چند به آینده اپرا در افغانستان خوشبین است اما می‌گوید باید تنوع داشت و نوآوری کرد: "به نظر من اپرا جواب خوبی خواهد داد، اما چون این سبک در تمام جهان طرفداران کمی دارد، زیاد مطمین نیستم که در افغانستان طرفدار زیادی پیدا کند. از طرف دیگر چون موسیقی در افغانستان نیاز به نو آوری داشت، ما وظیفه خود را انجام دادیم."
در حد اقل سیزده سال اخیر، سبک‌های جدید وارد هر عرصه هنری در افغانستان شده و توجه زیادی را هم جلب کرده است. این نوآوری‌ها هم منتقدانی داشته و هم طرفدارنی. حالا این که این سبک تا چه حدی برای مردم پذیرفتنی است، زود است قضاوت کرد اما می‌توان گفت که این آهنگ حد اقل برای مدتی، ورد زبان‌ها خواهد شد.
افغانستان سابقه طولانی در سبک های مختلف هنر موسیقی دارد، از جمله پاپ و غزل و موسیقی سنتی که در تاریخ این کشور جایگاه خود را دارد.
هرچند در زمان حاکمیت طالبان شنیدن موسیقی ممنوع بود و مجازات در پی داشت اما دست‌کم در سیزده سال گذشته هنر موسیقی رشد بی سابقه‌‎ای کرد و سبک‌های متفاوتی وارد کشور شده است.
در حال حاضر ده‌ها مرکز آموزش موسیقی در افغانستان تاسیس شده و چندین استدیوی ضبط و تولید خصوصی فعالیت دارند.

شناسه

شعر: امان پویامک
کمپوز: اکادمی اپرای جمهوری آذربایجان
خواننده: سحر آرین و آرش بارز
موسسه تولیدی: رامین منصور

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر