۱۳۹۴ فروردین ۷, جمعه

شماری از امامان مساجد در افغانستان قتل فرخنده را محکوم کردند

شماری از امامان مساجد در افغانستان قتل فرخنده را محکوم کردند

  • 1 ساعت پیش
قتل فرخنده اعتراض‌های شدیدی را در پی داشت
شماری از امامان مساجد در افغانستان، در خطبه نماز جمعه امروز ٧ حمل/فروردین، کشتن و سوزاندن فرخنده را محکوم کردند و از دولت خواستند تا عاملان قتل او را مجازات کند.
عصر پنجشنبه ۲۸ حوت/اسفند مردان خشمگینی که ادعا می‌کردند فرخنده قرآن را آتش زده است، او را در مرکز شهر کابل با سنگ و چوب کشتند و بعد جسدش را سوزاندند. اما شاهدان عینی می‌گویند که فرخنده پس از مشاجره با یک روحانی درباره خرافات، از سوی او متهم به قرآن سوزی شد.
غلام رضا رضوانی، امام مسجد جامع بامیان، قتل فرخنده را "عملی وحشیانه" خوانده و خواستار مجازات عاملان آن شده است.
آقای رضوانی، در جریان خطبه نماز جمعه گفت:" بر فرض اگر کسی اهانتی بر قرآن عظیم الشان می‌کرد، قرآن این طور دستور نداده است که مردم به دست خود او را به این شکل فجیع بکشند."
شماری از امامان در مساجد شهر جلال آباد هم قتل فرخنده را محکوم کرده و از تعویذ نویسان و مجاوران مساجد و زیارتگاه‌ها انتقاد کرده‌اند.
این در حالی است که یک روز پس از کشته و سوزانده شدن فرخنده، محمد ایاز نیازی، امام مسجد وزیر اکبرخان در مرکز شهر کابل، در خطبه نماز جمعه گفت:"خواهش من از ارگان‌های عدلی و قضایی این است که با دقت حرکت کنند... وقتی که به مقدس‌ترین اعتقاد مردم [قرآن] اهانت صورت بگیرد، مردم مکلف نیستند که بپرسند این [متهم] اعصابش جور (سالم) است یا ناجور است. فکرتان باشد که این اشتباه بزرگ است و اگر دست به دستگیری مردم می‌زنید، شاید این مردم قیام کنند. جمع کردن این مردم بسیار مشکل است."
پس از آن آقای نیازی در صفحه فیسبوک خود گفت که اظهارات قبلی او تحریف شده و خبرنگاران سخنان او را به درستی انتقال نداده‌اند.
اظهارات آقای نیازی خشم فعالان جامعه مدنی و هزارها کاربر شبکه‌های اجتماعی را بیشتر کرد و آنها از دولت خواهان برکناری و پیگرد قانونی او شدند. ولی حامیان آقای نیازی منتقدان او را متهم به دین‌ستیزی می‌کنند.
روز گذشته، صدها تن از روحانیون کابل در اعتراض به عملکرد جامعه مدنی و رسانه‌ها در ارتباط با قتل فرخنده در نزدیکی زیارتگاه شاه دوشمشیره تجمع کردند.
خطیب این مسجد امروز در اعتراض به آنچه "توهین به علماء" خوانده است از مقام‌اش استعفا داد.
پس از کشته شدن فرخنده فعالان جامعه مدنی، مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان و صدها تن دیگر قتل فرخنده را محکوم کردند و به دادخواهی از او دو روز پی در پی به خیابان‌ها آمدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر