تصویر، محمود عباس، رهبر فتح، و خالد مشعل، رهبر حماس را در کنار ملک‌ عبدالله، پادشاه درگذشته‌ی عربستان سعودی در جریان مذاکرات صلح میان دو طرف در مکه در فوریه 2007 نشان می‌دهد.
تصویر، محمود عباس، رهبر فتح، و خالد مشعل، رهبر حماس را در کنار ملک‌ عبدالله، پادشاه درگذشته‌ی عربستان سعودی در جریان مذاکرات صلح میان دو طرف در مکه در فوریه ۲۰۰۷ نشان می‌دهد.
تقاطع: گروه فلسطینی حماس روز شنبه (۲۸ مارچ-۸ فروردین) در اظهاراتی در حمایت از عبد ربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن اعلام کرد که در کنار “مشروعیت قانون اساسی” در این کشور می‌ایستد.
در بیانیه‌ی این گروه شبه‌نظامی مستقر در نوار غره آمده: «ما با تاکید بر اهمیت اتحاد، امنیت، و ثبات یمن، از انتخاب‌های دموکراتیک مردم این کشور پشتیبانی می‌‌کنیم.»
هرچند که حماس در این بیانیه اشاره‌ی آشکاری به حمله‌ی نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی علیه شبه‌نظامیان حوثی در یمن حمایت نکرده است، اما رسانه‌های منطقه آن را حمایت ضمنی این گروه از این حمله دانسته‌اند.
پیش از این، دولت خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس، حمایت آشکار خود را از حملات موسوم به “توفان قاطع” به یمن اعلام کرده بود.
عربستان سعودی در کنار دیگر کشورهای عربی از جمله قطر، در سال‌های گذشته تلاش‌هایی را برای نزدیک کردن گروه‌های فلسطینی به یکدیگر انجام داده است. این کشور هم‌چنین، با هدف دور کردن حماس از جمهوری اسلامی، مشوق‌های مالی به این گروه پیشنهاد کرده است.
یمن از سپتامبر گذشته و پس از آن‌که شبه‌نظامیان شیعه، پایتخت این کشور، صنعا را به تصرف خود درآوردند، دچار آشفتگی سیاسی شده است. این شبه‌نظامیان که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند، پس از آن دامنه‌ی نفوذ خود را به سایر نقاط این کشور گسترش دادند به طوری که از هفته‌ی گذشته، خیز بلندی برای تصرف شهر جنوبی و استراتژیک عدن برداشته‌اند.
به دنبال این پیش‌روی بود که از روز چهارشنبه گذشته (۲۵ مارچ-۵ فروردین)، عربستان سعودی و متحدانش در “اتحادیه عرب”، به درخواست منصور هادی، رییس جمهوری یمن برای دخالت نظامی در این کشور پاسخ مثبت دادند و حملات هوایی خود را به مواضع حوثی‌ها آغاز کردند.
آقای هادی، یک روز پیش از آغاز این حملات و به دنبال نزدیک شدن حوثی‌ها به شهر عدن، این شهر را با قایق به مقصد ریاض ترک کرده بود.