۱۳۹۳ اسفند ۲۵, دوشنبه

نتانیاهو: تا نخست‌وزیر باشم اجازه تشکیل کشور فلسطین را نمی‌دهم

نتانیاهو: تا نخست‌وزیر باشم اجازه تشکیل کشور فلسطین را نمی‌دهم

  • 2 ساعت پیش
در آخرین روز مبارزات انتخاباتی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر گفت تا زمانی که در این مقام باشد اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطین را نخواهد داد.
آقای نتانیاهو که در تلاش برای جلب نظر محافظه‌کاران و راستگراها برای ائتلاف در دولت آتی است، یک روز قبل از انتخابات پارلمانی اسرائیل گفت: "به نظر من هرکس امروز به سوی تشکیل کشور مستقل فلسطینی پیش برود و زمین واگذار کند در واقع زمین حمله در اختیار اسلام‌گرایان افراطی دشمن اسرائیل قرار داده است."
او گفت احزاب چپگرای اسرائیل این موضوع را نادیده می‌گیرند و "سرشان را در برف فرو کرده‌اند".
حزب لیکود، حزب آقای نتانیاهو در نظرسنجی‌ها از "اتحاد صهیونیستی" متشکل از احزاب چپ میانه کارگر و هاتنوعا عقب افتاده و او در روزهای اخیر با حملات شدید به این احزاب و موضع‌گیری‌های تند در قبال فلسطینی‌ها و ایران تلاش می‌کند آرا و حمایت بیشتری برای خود کسب کند.
____________________________________________________________

احزاب به دنبال ائتلاف

بروز اختلاف در دولت ائتلافی اسرائیل و اخراج دو وزیر از کابینه در حدود سه ماه پیش، باعث شد که آقای نتانیاهو انتخابات پیش از موعد اعلام کند. در این انتخابات که فردا سه‌شنبه ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) برگزار می‌شود، احزاب مختلف برای ۱۲۰ کرسی کنست (پارلمان اسرائیل) رقابت می‌کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هیچ حزب و اتحادی نمی‌تواند به تنهایی اکثریت (دست کم ۶۱ کرسی) را کسب کند. به این ترتیب دولت آتی اسرائیل ائتلافی خواهد بود و به همین دلیل احزاب کوچک‌تر با رای و کرسی کم‌تر هم، برای پر کردن جای خالی در ائتلاف‌ها اهمیت پیدا می‌کنند. برای آشنایی با احزاب اسرائیل اینجا را کلیک کنید.
____________________________________________________________
اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب کارگر اسرائیل بر خلاف آقای نتانیاهو طرفدار احیای مذاکرات صلح مورد حمایت آمریکا با تشکیلات فلسطینی است.
آقای هرتزوگ و متحدش، زیپی لیونی، رهبر حزب هاتنوعا، آقای نتانیاهو را متهم می‌کنند که با ایجاد هراس در میان مردم در مسائل مربوط به فلسطینی‌ها و پرونده هسته‌ای ایران می‌خواهد توجه رای‌دهندگان را از مسائل داخلی مانند مشکلات اقتصادی و اجتماعی دور کند.
با وجود تلاش‌های بین‌المللی، مذاکرات صلح خاور میانه در دوره نخست‌وزیری آقای نتانیاهو با بن‌بست روبرو شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر