۱۳۹۵ مرداد ۲۷, چهارشنبه

واکنش ایران به انتشار گزارش آمریکا از وضعیت آزادی مذهب در جمهوری اسلامی

واکنش ایران به انتشار گزارش آمریکا از وضعیت آزادی مذهب در جمهوری اسلامی

طبق سنوات گذشته جمهوری اسلامی هرگونه گزارش‌ در مورد نادیده گرفته شدن حقوق اقلیت‌های دینی در ایران را بی‌محتوا دانست.
bahram_ghasemi9
به گزارش «محبت‌نیوز» به دنبال انتشار گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت آزادی مذهب در جمهوری اسلامی سخنگوی وزارت خارجه ایران، آن را «غیر مستند، اغراق آمیز و غیر سازنده» خواند و گفت که این گزارش «بر مبنای اغراض سیاسی» تدوین شده است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، این گزارش را «ادعاهای تکراری و غیرمستندی» خواند که «بر مبنای خصومت و اغراض سیاسی» تدوین و انتشار یافته اند.
وی تأکید کرد که ایران هرگونه «بهره‌برداری سیاسی به بهانه مسئله حقوق بشر» نسبت به کشورهای مستقل که «در جهت منافع سیاسی برخی قدرتها انجام میگیرد» را «امری خلاف موازین حقوق بشر» دانسته و آن را محکوم میکند.
قاسمی همچنین با اشاره به گزارشهای سازمان ملل در ارتباط با به گفته او «نقض گسترده حقوق اقلیتهای مذهبی در آمریکا به ویژه مسلمانان»، مدعی گردید که دولت آمریکا «به جای اندرز دیگر کشورها به موارد نقض فاحش حقوق مسلمانان خود توجه کند».
وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ مرداد، گزارش سالانه درباره آزادی‌های دینی در جهان را منتشر کرد که در آن همچون سالهای پیش در مورد ادامه محدودیتهای تحمیلی به اقلیت‌های مذهبی در کشورهای گوناگون و از جمله ایران تأکید شده است.
گزارش دولت آمریکا به نقل از مرکز اسناد حقوق بشر ایران می‌گوید که تا پایان سال گذشته میلادی، دستکم ۳۸۰ تن از اقلیتهای مذهبی در زندانهای جمهوری اسلامی زندانی بوده اند که حدود ۲۵۰ تن از آنان سنی مذهب، ۸۲ تن بهایی، ۲۶ تن نوکیشان مسیحی و ۱۶ تن صوفی و دو تن زرتشتی هستند.
جمهوری اسلامی ایران مدعی است که تمامی اقلیت‌های دینی این کشور برابر قانون از حقوق برابر بر خوردارند و هیچگاه هیچ یک از گزارش‌های حقوقی در این مورد را تصدیق نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر