۱۳۹۵ مرداد ۲۱, پنجشنبه

“پاپ فرانسیس” ستاره بی مانند شبکه های اجتماعی

“پاپ فرانسیس” ستاره بی مانند شبکه های اجتماعی

امروز پاپ در توییتر به شش زبان معتبر دنیا با ۲۷ میلیون هوادار جوان در ارتباط است و پیام‌هایش را به آنها می‌رساند.
883896_753
«محبت نیوز» – ارتباط‌ها در واتیکان هنوز هم گاهی به روش‌هایی انجام می‌شوند که ده‌ها سال پیش صورت می‌گرفتند. متونی که باید به اطلاع پیروان برسند، ابتدا منتشر و بعد پخش می‌شوند. این شرایط در حالی است که واتیکان مدت‌هاست در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال است و پاپ بر این نظر است که باید در شبکه‌هایی چون توییتر  و اینستاگرام فعال بود.
مارس ۲۰۱۳ بود که چندی پس از استعفای غیرمنتظره پاپ بندیکت شانزدهم از مقام خود، پاپ فرانسیس دوم به بالاترین مقام کلیسای کاتولیک دست یافت. وی دقیقن بر همان مسأله‌ای تمرکز کرد که در دوره پاپ پیشین مغفول مانده بود،‌ یعنی نشان‌دادن تحرک بالا و برقراری ارتباط با اقشار مختلف مردم. وی همچنین تصمیم گرفت تغییراتی را در رویه تعامل کلیسای کاتولیک با دیگر مراکز دینی و سیاسی جهان ایجاد کند و همین امور بود که  الزام حضور وی را در شبکه های اجتماعی بیشتر و پر رنگ تر از پیش طلب می نمود.
شاید بتوان پاپ فرانسیس ۷۹ ساله را با ۹.۶ میلیون فالوئر روی توئیتر، تعجب آور ترین ستاره ی عصر شبکه های اجتماعی دانست.
او که علاقه داشت با نسل های جوانتر ارتباط بیشتری برقرار کند فردی را برای دیدار نزد خود فراخواند که وقتی پای تعداد اعضای جوان دنباله رو به میان می آید، رقیب خود کلیسای کاتولیک محسوب می شود. فرد یاد شده کسی نیست جز Kevin Systrom، مدیرعامل اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس اینستاگرام، که بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر دارد و ۶۳ درصد از نسل جوان امریکا نیز جزو این کاربران هستند.
سیستروم ۳۲ ساله، برای ملاقات خود با پاپ در محل اقامت وی در واتیکان، هدیه ای نیز همراه خود آورد؛ هدیه ای که هم هوشمندانه انتخاب شده بود و هم با هدف تبلیغات: کتابچه ای با ۱۰ عکس اینستاگرامی با موضوعاتی که می توانست با موضوعات مورد علاقه ی پاپ قرابت زیادی داشته باشد؛ از جمله تظاهرات مسالمت آمیز، پناهجویان و ماه گرفتگی.
او که خودش اذعان می کند مثل خیلی از مردم جهان فردی مذهبی نیست، در این مورد می گوید: «پاپ می گفت گاهی با بچه هایی برخورد پیدا می کند که لزومن زبانشان را نمی فهمد. اما آنها برای ارتباط برقرار کردن با پاپ موبایلشان را بیرون می آورند و از روی آن عکس هایی را به او نشان می دهند. پاپ اعتقاد دارد این راه بسیار اثربخشی برای برقراری ارتباط است».
سه هفته بعد سیستروم دوباره به رم پرواز می کند. او می افزاید: «وقتی برای بار دوم پاپ را دیدم، او با استقبالی گرم نامم را صدا زد، طوری که انگار هم دانشگاهی، یا هم باشگاهی ام بوده، یا چیزی شبیه این».
سیستروم با ۱۹۸ سانتی متر قد و کت و شلواری ایتالیایی به تن، بالای سر پاپ می ایستد و پاپ فرانسیس، به صورت رسمی به شبکه ی اجتماعی اینستاگرام می پیوندد، عکسی از خود در حال زانو زدن به اشتراک می گذارد و زیر آن به ۹ زبان دنیا می نویسد «برایم دعا کنید». این پست پاپ تا کنون ۳۲۷ هزار بار لایک شده است.
سیستروم افزود: «تصاویر برای نزدیک کردن ما به هم چیز، فراتر از زبان است. پاپ فرانسیس هم به این شبکه جهانی برای به اشتراک گذاشتن عقاید وخلاقیت های خود می پیوندند و با تواضع و شفقت پیام های انسان دوستانه خود را برای همیشه به جا می گذارد».
حساب کاربری پاپ فرانسیس در کمتر از ۱۲ ساعت حدود یک میلیون طرفدار(پیگیر کننده ) جلب کرد که این میزان بی سابقه بوده است و پیشتر این رکورد از آن دیوید بکام در ۲۴ ساعت بود.
از آن زمان به بعد اینستاگرام به مکانی برای نگاهی نزدیک و صمیمی به داخل بارگاه پاپ بدل شد. دنیایی که تا کنون از دیدگان عموم مردم به دور مانده بود حالا پاپ را در حال قدم زدن در میدان سن پیتر، عیادت از Created by fCoder Graphic Processorبیماران، پیاده روی در کنار پناهجویان افریقایی، و حتی لبخند زدن برای گرفتن عکس سلفی با زوار نشان می داد.
او ظرف ۴ ماه ۲.۹ میلیون یا نزدیک به یک سوم مخاطبان توئیترش که ظرف ۴ سال جمع کرده بود فالوئر پیدا کرد.
پاپ فرانسیس در توییتر هم فعالیت خوبی دارد. حساب کاربری انگلیسی زبان پاپ در توییتر توسط ۹ میلیون نفر و حساب کاربری اسپانیایی او توسط یازده میلیون نفر دنبال می شود.
باید عنوان نمود صحبت های پاپ در شبکه های اجتماعی تنها محدود به الهیات و خداشناسی نیست، او از این رسانه برای واکنش به اتفاقات جهانی مانند طوفان هایان و یا ارائه نظر خود درباره موضوعات روز هم استفاده می کند. او عبارات کوتاه و خوشایندی را هم به عنوان راهنمایی برای زندگی به اشتراک می گذارد، مانند:« من نمی توانم فردی مسیحی را تصور کنم که نمی داند چطور لبخند بزند».
البته پاپ خود پشت کامپیوتر یا تبلت نمی‌نشیند تا پیام‌ها را بنویسد و توسط تلفن همراه آنها را ارسال کند. ارسال پیام‌های توییتری پاپ توسط همکاران او در واتیکان انجام می‌شود، اما هر جمله‌ رهبر کاتولیک‌های جهان فقط با تایید خود او نوشته می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر