۱۳۹۵ مرداد ۲۹, جمعه

جنجال بر سر مایو شنای اسلامی در رسانه های فرانسه ادامه دارد

جنجال بر سر مایو شنای اسلامی در رسانه های فرانسه ادامه دارد

امروز مسلمانان فرانسه، از سوی انجمن ها و افرادی که طرفدار پوشیدن بورکینی هستند به گروگان گرفته شده اند و می خواهند این باور را به اثبات برسانند که اسلام و جمهوری فرانسه با یکدیگر ناسازگارند
farnce_bork
به گزارش «محبت نیوز» روزنامه لوموند، تیتر اصلی صفحه اول خود را به اظهارات مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، اختصاص داده که در آن از مسلمانان خواسته شده که علیه اسلام رادیکال موضع بگیرند.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، سه روزنامه نگار روزنامه لوپروانس روز سه شنبه در شهر مارسی، در سواحل مدیترانه، به دیدار نخست وزیر فرانسه رفتند و درباره موضوع این روزها یعنی “بورکینی” از او پرسیده‌اند.
والس در ابتدای این گفت‌وگو در پاسخ به این که به نظرش آیا پوشیدن چنین مایوئی قانونی یا غیرقانونی است، می گوید: “در پلاژها همچون دیگر جاهای عمومی فرانسه، هرگونه تظاهر دینی و مطالبه مذهبی ممنوع است. بورکینی یک مدل جدید از مایو شنا نیست، بلکه ترجمان یک پروژه سیاسی است که برای بردگی زن ایجاد شده است.”
نخست وزیر فرانسه تأکید می کند: “برخی می خواهند زنانی را که بورکینی می پوشند به عنوان قربانی معرفی کنند و ما را به عنوان کسانی که آزادی آنان را محدود می کنند، اما بردگی زن، آزادی نیست.”
والس ادامه می دهد: “به همین دلیل است که من در سال ۲۰۰۴ به نفع ممنوعیت حمل نشانه های مذهبی در مدارس رأی دادم و در سال ۲۰۱۰ نیز به نفع ممنوعیت پوشش کامل در فضاهای عمومی.”
اما لوموند بر این سخن نخست وزیر فرانسه تأکید کرده که “بورکینی سازگار با ارزش‌های جمهوری فرانسه نیست.” لوموند با اشاره به ممنوعیت بورکینی از سوی برخی شهرداری های شهرهای ساحلی فرانسه، از جزیره کورس در دریای مدیترانه گرفته تا شهر کاله در شمال فرانسه، نوشت که رئیس دولت این تصمیم شهرداری ها را درک، و از شهردارها در این زمینه حمایت می کند.
والس در این گفت‌وگو می‌گوید: “من درک می کنم شهردارهایی را که در این برهه پرتنش خیلی زود راه حل را یافتند و از بر هم زدن نظم عمومی جلوگیری کردند.”
لوموند همچنین با اشاره به ماه‌های خونینی که فرانسه پشت سر گذاشت، از حمله به شهر نیس در جنوب کشور گرفته تا بریدن سر یک کشیش در شهر روآن واقع در شمال غرب فرانسه، این جملات والس را نقل کرده است: “امروز مسلمانان فرانسه، از سوی انجمن ها و افرادی که طرفدار پوشیدن بورکینی هستند به گروگان گرفته شده اند و می خواهند این باور را به اثبات برسانند که اسلام و جمهوری فرانسه با یکدیگر ناسازگارند. این بر عهده مسلمانان است که به مقامات و خانواده های خود بگویند که آنان این قرائت مهلک از اسلام را نپذیرند.”
روزنامه لوموند در کنار این گفت‌وگوی نخست وزیر فرانسه، مطلبی را درباره افزایش ممنوعیت بورکینی در فرانسه منتشر کرده است. روزنامه نگار لوموند می نویسد که اولین بار در ۲۸ ژوئیه بود که شهردار کن که عضو حزب راست میانه جمهوری خواهان است، ورود زنان بورکینی پوش را ممنوع کرد.
اما روزنامه فیگارو، چاپ صبح پاریس نیز در مطلبی به جنجال بورکینی در جزیره کورس پرداخته . به نقل از یکی از ساکنان این جزیره فرانسه نوشته زنانی که بورکینی می پوشند قصد تحریک افکار عمومی را دارند. فیگارو با اشاره به خشونتهای هفته اخیر، نوشته که کورس طی ماه های اخیر شاهد درگیری هایی بوده است که مهمترین آن آتش گرفتن یک نمازخانه مسلمانان بوده است.
همچنین روزنامه لیبراسیون، نزدیک به سوسیالیت‌های فرانسه، صفحات ابتدایی شماره امروز خود را به موضوع بورکینی اختصاص داده است.
لیبراسیون تیتر گزارش خود در این زمینه را چنین انتخاب کرده که در واقع نقل قولی است از یکی از زنانی که بورکینی پوشیده: “شنا کردن با پیراهن عملی نیست، بورکینی یعنی آزادی.”
همچنین لیبراسیون نظر یک تاجر مسلمان را بازتاب داده که معتقد است “قبل از هر برهه حساس سیاسی جنجال هایی به پا می شود. من شخصن هر بار توریستهایی را در تونس می بینم که سینه هایشان برهنه اند، بی تفاوت از کنارشان می گذرم، اما با ممنوعیت بورکینی در این کشورها چه خواهد شد، آیا آنان نیز ما را ممنوع خواهند کرد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر