۱۳۹۵ مرداد ۲۳, شنبه

دعوا بر سر مجسمه یک ولایتمدار در شوش

دعوا بر سر مجسمه یک ولایتمدار در شوش

«درحالیکه جمهوری اسلامی بلای جان نماد‌های باستانی اساطیر ملی و بناهای تاریخی مربوط به اقلیت‌های دینی است، حالا یکی از اعضای خبرگان رهبری از عدم نصب یک مجسمه مربوط به یک چهره ولایی انتقاد کرده است.
khazaei
به گزارش «محبت‌نیوز» نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با نادیده گرفتن مشکلات اصلی مردم این استان از جمله بحران آب آشامیدنی، خشکسالی، بیکاری، آلودگی هوا و هزاران مشکل ریز و درشت به عدم نصب مجسمه یک شاعر اسلامی مربوط به سال ۲۴۵ قمری در میدان شهر اعتراض کرده است.
نام این شاعر «دعبل خزاعی» است و به گفته شیخ محسن حیدری، عضو خبرگان رهبری در زمان امام هشتم شیعیان (رضا) زیست می‌کرده و به گفته او چون بسیاری از اشعارش در مدح امامان شیعه است افتخار و نماد تشیع است و تکریمش تکریم ارزش‌های ولایی است».
منابع اسلامی نوشته‌اند این شاعر با دسیسه حاکم دمشق در آن دوران در سن ۹۸ سالگی به قتل رسیده است.
به گفته این مقام مسئول لازم است مجسمه در گوشه‌ای از شهر نصب به طوری که شان و منزلت وی حفظ شود. گویا مجسمه دعبل خزاعی بیش از ۱۵ سال پیش در میدان اصلی شهر شوش نصب و پس از مدتی به انبار شهرداری منتقل شد.
هم اکنون قریب به ۲۰ سال است در انبار شهرداری شهر شوش خاک می‌خورد.
گفتنی است تندروها در سال‌های گذشته اماکن مقدس و بناهای تاریخی مربوط به اقلیت‌های دینی و مجسمه بسیاری از اساطیر ملی و ایرانی را در شهرهای مختلف تخریب کرده‌اند.
تخریب مجسمه «سردار اسعد بختیاری» یکی از فاتحان تهران در انقلاب مشروطه در شهر جونقان (از توابع شهرستان فارسان-چهارمحال و بختیاری)، تخریب مجسمه آریوبرزن سردار ایرانی در یاسوج به دست عوامل سپاه پاسداران و تخریب بسیاری از کلیساها و آتشکده‌ها در کارنامه جمهوری اسلامی هک شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر