۱۳۹۵ مرداد ۲۲, جمعه

چوب خودی‌های مذهبی، لای چرخ اقتصاد مقاومتی !

چوب خودی‌های مذهبی، لای چرخ اقتصاد مقاومتی !

بازار محصولات و کالاهای مذهبی ایران برخلاف شعار اقتصاد مقاومتی در دست تولیدکنندگان شرق آسیاست.
hejab_99
به گزارش «محبت‌نیوز»  سه‌شنبه (۱۹ مرداد) مراسم اختتامیه کارگاه نظارت بر جابجایی اشیای تاریخی-فرهنگی در حالی در دانشگاه علوم انتظامی امین تهران برگزار شد که روز قبل از آن به خبرنگاران زن هشدار دادند تا برای ورود به این مراسم باید چادر همراه خود داشته باشند.
این در حالیست که سال‌هاست نیروی انتظامی و بسیاری از ارگان‌های دیگر خبرنگاران و مراجعین زن را فقط با چادر می‌پذیرد. این دستورالعمل البته همچون الزام پوشش چادر برای ورود به مجموعه صدا و سیما علنی نیست، اما به عنوان مثال حراست مستقر در ورودی این اماکن به مراجعین برای این موضوع تذکر می‌دهد. روالی شبیه آنچه در اماکن زیارتی اسلامی و حرم‌‌ها برقرار است.
اما قوانین مربوط به حجاب از نوع چادر مشکی در همه جا روال مشخصی ندارد، به عنوان مثال دختران و زنانی که در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می‌کنند اجازه دارند با مقنعه و مانتو به دانشگاه مراجعه کنند و در بعضی شعب دانشگاه علمی-کاربردی حتی پوشش شال و روسری هم امکان‌پذیر است، اما همزمان شعب دانشگاه آزاد در شهری مثل قم چادر مشکی است و به اجبار دانشجویان زن باید آن را رعایت کنند.
همزمان برای مردان هم استفاده از پیراهن‌های آستین کوتاه و تیشرت نیز ممنوع است و به آنها تذکر داده می‌شود و تکرار آن مشمول آئین نامه‌های انضباطی خواهد شد.
به خصوص در سال‌های گذشته تبلیغات زیادی از سوی نهادهای حکومتی برای استفاده مردم از چادرمشکی شده است. در همین راستا نمایشگاه‌های زیادی به طور سالیانه در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود که در آن چادر مشکی محور اصلی پوشش محصولات نمایشگاه است.
برخلاف شعار اقتصاد موقتی و استفاده از کالای ایرانی، بزرگترین وارد کننده چادر مشکی دنیا ایران است و سالانه به ۷۰ میلیون مترمربع پارچه مشکی نیازمند است اما برای تامین این نیاز خود سال هاست که به جای تولید، راه واردات را در پیش گرفته و هر سال حداقل ۱۵۰ میلیون دلار را به واردات پارچه مشکی اختصاص می‌دهد.
مافیای واردات پارچه چادر آنقدر پیچیده است که خرداد امثال حتی اعتراض خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه را هم درآورد و این رسانه تندرو نوشت «نقش و تاثیر مافیای واردات بر ورشکستگی کارخانجات تولید‌کننده پارچه چادر مشکی در ایران محسوس و قابل لمس است».
در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پارچه چادری در ایران تولید کارخانجات شرق آسیا به ویژه چین، ژاپن و کره است. اما در وادی محصولات مذهبی ایران فقط در چادر دستش به سوی چشم بادامی‌ها دراز نیست.
آبان سال ۹۲ «داریوش هندویی» رئیس وقت خانه صنعت و معدن مازندران از واردات سنگ قبر و کفن از کشور چین خبر داد.
بهمن سال ۹۴ شیخ «علی اکبر ناصری» نماینده وقت بابل در مجلس شورای اسلامی به طور رسمی اعلام کرد واردات قرآن از چین ناشران قرآنی داخلی را ورشکسته کرده است.
در عین حال مطابق آمار اداره گمرک ایران، ایران سالیانه هزاران دلار محصولاتی چون مهر، جانماز و حتی تسبیح و زیور آلات مذهبی همچون انگشتر را از چین وارد می‌کند.
نکته مهم آنجاست که همان واردکنندگان محصولات چینی خود از آنهایی هستند که زیر سایه رانت‌های اقتصادی و نفوذ داخل حکومت قدرت دریافت مجوز واردات این قبیل محصولات را دریافت کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر