۱۳۹۴ مهر ۲۵, شنبه

فلسطینیان زیارتگاه یهودیان را آتش زدند

فلسطینیان زیارتگاه یهودیان را آتش زدند

ارتش اسراییل آتش زدن این مکان را اقدامی انزجار‌آور و اهانت به مقدسات مذهبی گروهی از شهروندان این کشور توصیف و آن را محکوم کرده است.
به گزارش «محبت نیوز» روز جمعه، ٢۴ مهر (١۶ اکتبر) ارتش اسراییل اعلام کرد که در ساعات شب گذشته، زیارتگاه موسوم به مقبره یوسف واقع در شمال شهر نابلس توسط گروهی از فلسطینیان خشمگین به آتش کشیده شده است. اوایل بامداد روز جمعه منابع خبری گزارش کردند که از این محل هم‌چنان آتش زبانه می‌کشد.
رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی آتش زدن یک زیارتگاه یهودیان را تقبیح کرده و نیروهای اسراییلی برای مقابله با بروز ناآرامی در پی برگزاری نماز جمعه، تمهیدات امنینی ویژه‌ای در بیت‌المقدس به اجرا گذاشته‌اند.
ارتش اسراییل آتش زدن این مکان را اقدامی انزجار‌آور و اهانت به مقدسات مذهبی گروهی از شهروندان این کشور توصیف و آن را محکوم کرده است. برخی از متون مذهبی یهودیان این محل را آرامگاه یوسف پیامبر می‌دانند. این مکان در نزدیکی یک اردوگاه آوارگان فلسطینی واقع شده و در گذشته هم شاهد درگیری بین اسراییلیان و فلسطینیان و تلاش فلسطینیان برای تخریب آن بوده است.
هم‌چنین «محمود عباس»، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، آتش زدن این زیارتگاه را غیرمسوولانه دانسته و آن را محکوم کرده است. نابلس از مناطق تحت اداره تشکیلات خودگردان است و محمود عباس گفته است که یک کمیته تحقیق برای بررسی این واقعه تشکیل خواهد شد.
طی بیش از دو هفته اخیر، کرانه باختری رود اردن به خصوص شهر بیت‌المقدس دست‌خوش تنش بوده که در جریان آن تعدادی فلسطینی و یهودی اسراییلی کشته شده‌اند. انگیزه تنش‌های جدید پخش شایعاتی در این مورد بود که دولت اسراییل در نظر دارد مدیریت اماکن مذهبی مسلمانان در بیت‌المقدس را در دست بگیرد. دولت اسراییل این شایعه را تکذیب کرده اما این تکذیب باعث توقف خشونت نشده است.
با توجه به تشدید تنش بین فلسطینیان و اسراییل، قرار است شامگاه جمعه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اردن تشکیل جلسه بدهد و به بررسی راه‌های خاتمه دادن به این بحران بپردازد.
هم‌زمان «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسراییل در سخنانی در روز پنج‌شنبه خواستار ملاقات و گفت‌وگو با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی شد هر چند هم‌زمان این تشکیلات و جنبش حماس را به تحریک فلسطینیان متهم کرد. نخست‌وزیر اسراییل گفت: زمان آن رسیده که رییس تشکیلات خودگردان نه فقط دست از توجیه خشونت بردارد بلکه مردم را دعوت به خشونت نکند.
پیشتر «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که آماده است برای کمک به توقف خشونت به منطقه سفر کند. وی در عین حال از محمود عباس خواست عامل برانگیختن خشونت نباشد و گفت که رییس تشکیلات خودگردان به عدم خشونت متعهد است اما لازم است با صدای بلند و به صراحت مخالفت خود را ابراز دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر