۱۳۹۴ مهر ۲۹, چهارشنبه

جنجال در ایران بر سر برگزاری اپرای عاشورا با تک‌خوانی زن + ویدیو

جنجال در ایران بر سر برگزاری اپرای عاشورا با تک‌خوانی زن + ویدیو

اجرای «اپرای عاشورا» که یکی از تازه‌ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران است با تک‌خوانی خواننده زن این گروه تبدیل به حرمت‌شکنی در روزهای محرم‌الحرام انجام شد.
به گزارش «محبت نیوز» طی چند روز اخیر برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های اصولگرای ایران، گزارش‌هایی درباره «برگزاری اپرای عاشورا با تک خوانی زن» منتشر کرده و در این باره اعتراض کردند. اخیرن هم خبرگزاری «نسیم» نزدیک به نهادهای امنیتی ایران، فیلمی منتشر کرده که دو زن در حال تک خوانی در یک اپرا هستند.
با توجه به این‌که نهادهای ایرانی تک‌خوانی زنان را در محیط حضور مردان ممنوع می‌دانند، این ماجرا جنجال برانگیز شده است.
خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران ایران در این باره نوشته است: «اجرای «اپرای عاشورا» که یکی از تازه‌ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران است با تک‌خوانی خواننده زن این گروه تبدیل به حرمت‌شکنی در روزهای محرم‌الحرام انجام شد.»
این خبرگزاری ادامه داده است: «مشخص نیست معاون هنری ارشاد بر اساس کدام آموزه دینی و حجت شرعی دست به تخریب باورها و ارزشهای قاطبه جامعه زده است.»
فارس افزوده است: «این شب‌ها بی حرمتی به سید و سالاران شهیدان در تالار وحدت در حالی رخ می‌دهد که معتقدین به دیگر ادیان الهی نیز در این ایام احترام و ویژه‌ای قایلند و بر حرمت این ایام تاکید دارند.»
این خبرگزاری نزدیک به سپاه به شدت به معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاخته و نوشته است: «علی مرادخانی در حالی به تک خوانی زن در اپرای عاشورا مجوز داده است که به خوبی از احکام شرعی و نظر علما و حساسیت مردم آگاه است. بنظر می‌رسد معاون هنری ارشاد که همواره به حرکت‌های آوانگارد از نوع هنجارشکن و محیرالعقول علاقه دارد این‌بار مرتکب اشتباه بزرگی شده است که قابل بخشش و جبران نیست.»
بهزاد عبدی (آهنگ‌ساز اثر) در توضیح اینکه آیا در اپرای عاشورا تک‌خوانی زن وجود داشته یا نه به روزنامه «شرق» گفت: «این فیلم متعلق به تمرین است و از کنار خواننده زن گرفته شده. بدیهی‌ است که در این شرایط بلندگو صدایی که به آن نزدیک است را ضبط می‌کند. در اپرای عاشورا هیچ تک‌خوانی زنی وجود نداشته و در کنار خانم خواننده، مردی به‌صورت هم‌زمان آواز می‌خواند. ضمن اینکه باید از این افراد پرسید که وقتی بدون هماهنگی و رضایت ما، فیلمی از اجرا برداشته و منتشر شده، به‌لحاظ اخلاقی و قانونی، جایز است؟»
در اپرای برگزار شده اگرچه مردی سعی به همراهی با زنان آواز خوان را دارد اما صدای غالب صدای زن است.
دفاع وزیر ارشاد از اپرای عاشورا
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دوشنبه شب ۲۰ اکتبر با حضور در تالار وحدت ضمن تماشای «اپرای عاشورا» در جمع خبرنگاران گفت: «با دیدن «اپرای عاشورا» سفری ذهنی به تاریخ داشتم.»
وی ادامه داد: «اپرای عاشورا در نوع خود اثر بی نظیری است که با استفاده از اشعار محتشم کاشانی و شعرهای زیبای دیگر پیرامون واقعه عاشورا اجرا شده است.اجرایی که بیش از ۱۳۰ هنرمند ارکستر سمفونیک تهران آن را به عالی ترین شکل ممکن به مخاطبان ارائه دادند. آن وقت عده ای می گویند اینها تاریخ عاشورا را به بازیچه گرفته اند، تکخوانی زن دارند و در واقعه عاشورا ابتذال ایجاد کرده‌اند. در حالیکه وقتی من کار را دیدم، متوجه شدم این کار یک اثر بسیار برجسته و قابل عرضه در سطح جهانی است که بسیاری از اشعار آن برگرفته از تعزیه های خودمان است که ما در طول سالیان دراز آنها را شنیده‌ایم.»
جنتی با تاکید بر اینکه کسانی که این کار را ببیند حتما تحت‌ تاثیر فضای معنوی آن قرار می‌گیرند، بیان کرد: «جای تاسف است که یکسری از عناصری که فقط و فقط به سیاست بازی فکر می کنند بیایند و چنین کاری را خدشه دار کنند و زحمات کسانی را که برای این کار زحمت کشیدند و در طول سالیان دراز این فضا را به نتیجه رساندند، زیر سوال ببرند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر