۱۳۹۴ مهر ۲۳, پنجشنبه

گزارش‌ها درباره افزایش حضور نظامی ایران در سوریه

گزارش‌ها درباره افزایش حضور نظامی ایران در سوریه

نیروهای سوری وفادار به بشار اسد از کمک مستشاری ایران و پشتیبانی هوایی روسیه برخوردار هستندخبرگزاری روسی اسپوتنیک می‌گوید که ایران هزاران نفر را برای شرکت در عملیات زمینی مشترک برای پس گرفتن شهر حلب به سوریه فرستاده است.
 
روزنامه لبنانی الاخبار هم که به حزب‌الله لبنان نزدیک است، گزارش داده که ایران نیرویی زمینی را برای انجام عملیاتی بزرگ به سوریه فرستاده است.
 
با این حال روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا نوشت که شمار نیروهای ایرانی اعزام شده به اطراف حلب برخلاف بعضی گزارش های منتشره "صدها نفر و نه هزاران نفر" است.
 
این مقام که نامش فاش نشد گفت که عناصری از نیروی قدس سپاه ایران در نزدیکی شهر حلب تجمع کرده اند و پیش بینی کرد عملیات علیه شورشیان "قریب الوقوع" خواهد بود.
 
دو هفته پیش خبرگزاری رویترز هم گزارش داده بود که ایران نیروی زمینی به سوریه اعزام کرده است.
اما حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران، با تکذیب حضور رزمی نیروهای ایرانی گفته است: "هیچ نیروی رزمی ایرانی در سوریه وجود ندارد و تنها مستشاران نظامی ایرانی متخصص در امور مبارزه با تروریسم به درخواست دولت سوریه در این کشور برای ارائه مشورت حضور دارند."
 
در همین حال شبکه خبر ایران گزارش داده است که ارتش سوریه و "نیروهای مقاومت" با برخورداری از پشتیبانی هوایی روسیه برای عملیاتی بزرگ در حلب آماده می‌شوند.
عملیات مشترک
خبرگزاری روسی اسپوتنیک، از قول یک مقام نزدیک به دولت سوریه نوشته است که برنامه‌ای برای عملیات مشترک نیروهای زمینی ایران و سوریه وجود دارد و روسیه هم از آنها پشتیبانی هوایی خواهد کرد.
 
اسپوتنیک از قول این مقام که نامش فاش نشده، نوشته است: "تصمیم برای آغاز نبرد حلب گرفته شده است... این چیز پنهانی نیست که هزاران ایرانی هم‌اکنون در سوریه هستند و نقش آنها محوری است."
عکسی که علی هاشم، خبرنگار المیادین، از قاسم سلیمانی در توییتر خود منتشر کرده استابراهیم امین، سردبیر روزنامه الاخبار هم در این روزنامه نوشته است که نیروهای ایرانی با نیروهای مسلح سوریه و حزب‌الله لبنان همراه خواهند شد و "هدف آنها در مرحله اول این است که مناطق شمال غربی را پس بگیرند."
 
در گزارش واشنگتن پست آمده است که نیروهای دولت اسلامی (داعش) حضور اندکی در حلب دارند، هرچند هفته پیش پس از آنکه موشک های کروز روسیه سایر گروه های شورشی را هدف گرفت، در شهر حلب پیشروی هایی کردند.
 
گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است نوشت که نیروهای ایرانی همچنین در استان مرکزی حما و نواحی کوهستانی اطراف لاذقیه که پایگاه فرقه علوی است مستقر شده اند.
 
این گروه گفت که نیروهای ایرانی از طریق فرودگاه بین المللی اسد در لاذقیه وارد شده اند.
اما عمران الذوبی وزیر اطلاعات سوریه گزارش ها از افزایش نیروهای ایرانی را تکذیب کرد و فقط به نقش مشورتی آنها اشاره کرد.
 
مقام ارشد پنتاگون به واشنگتن پست گفت که انتظار می رود عملیات مشترک نیروهای ایرانی و سوری با پشتیبانی هواپیماهای روسیه قریب الوقوع باشد.
 
این مقام گفت که آمریکا کشتی های روسی که هفته پیش از دریای خزر موشک های کروز به طرف سوریه پرتاب کردند را رد گرفته و این کشتی ها دوباره مسلح شده و آماده شلیک موشک های تازه احتمالا در حمایت از این عملیات هستند.
 
این گزارس‌ها کمی پس از کشته شدن سه فرمانده ارشد سپاه پاسداران در سوریه منتشر می‌شوند.
روز جمعه سرتیپ حسین همدانی در حومه حلب کشته شد. دیروز هم خبرگزاری‌های ایرانی اعلام کردند سرهنگ فرشاد حسونی زاده و سرهنگ حمید مختاربند در سوریه کشته شده‌اند.
 
به تازگی عکس‌هایی هم از سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران منتشر شده که گفته می‌شود او را در سوریه نشان می‌دهد.
 
برخی رسانه‌های ایرانی هم این عکس‌ها را به عنوان عکس‌های قاسم سلیمانی در سوریه منتشر کرده‌اند، اما زمان و مکان گرفته شدن این عکس‌ها را نمی‌توان تایید کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر