۱۳۹۵ خرداد ۱۰, دوشنبه

تخریب سازمانی کلیساهای باستانی ایران، آنچه یونسکو ندید!

تخریب سازمانی کلیساهای باستانی ایران، آنچه یونسکو ندید!

هم‌اکنون ۵۰۰کلیسا در ایران وجود دارد که بخشی از آنها به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران متروک یا تخریب شده‌اند.
photo_2016-05-30_13-29-05
«محبت‌نیوز» – به مناسبت هفته میراث فرهنگی، در تهران در کلیسای مریم مقدس که به تازگی ثبت ملی شده مراسمی با حضور «استرکیش لاروش» نماینده یونسکو برگزار و از جمهوری اسلامی برای ثبت جهانی تعدادی از کلیساهای ارامنه در فهرست آثار ملی تاریخی تقدیر شد.
اما همزمان در همین مراسم «روبرت بیگلریان» نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، در سخنانی افشا کرد که چند روز پیش گروه‌های افراطی اقدام به تخریب کلیسای روستای ساوا از توابع شهرستان مریوان استان کردستان کرد که نماینده ارامنه اعتراض خود را در این خصوص اعلام کرده و مسئولان در حال پیگیری موضوع و یافتن مسببان این حمله هستند.
گزارش این نماینده محافظه‌کار درباره تخریب یک کلیسا در استان کردستان همه ماجرا نبود. ۲۳ اردیبهشت ماه (کمتر از ۱۰ روز پیش از تقدیر نماینده یونسکو از ایران) کلیسای «مریم مقدس» واقع در شهرستان سلماس در استان ارومیه تخریب شد.
وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» عنوان کرد که تخریب‌گران با ورود مخفیانه به محوطه کلیسا با اطلاع از وجود درب آهنی و نبود پنجره در بنای کلیسا از راه سقف و با تخریب «راه روشنایی» وارد کلیسا شدند و با دیلم و تبر به تخریب صلیب کلیسا پرداختند و مجسمه‌های مریم را شکستند و حتی تصویر نقاشی شده روی دیوار را پاره کردند و اسباب و اثاثیه را بر هم ریختند.
این در حالیست که در همین شهرستان بهمن ماه سال گذشته تندیس «فردوسی» نیز با دستور فرماندار این شهر برداشته شد و نام این میدان تغییر کرد.
تخریب کلیساها در نقاط مختلف کشور سابقه طولانی در جمهوری اسلامی دارد.
فروردین ۱۳۹۱ منابع خبری گزارش‌ دادند که «کلیسای هفتوان» در توابع سلماس در آستانه نابودی قرار گرفته است.
شهریور ۱۳۹۰ به دستور مسئولان قضایی با لودر به بنای کلیسای تاریخی در شهر کرمان تخریب شد و با وجود اینکه در سال ۱۳۸۷ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده بود به تلی از خاک تبدیل شد.
۱۷ فروردین ۱۳۹۱ قبرستان تاریخی مسیحیان با بیش از ۲۰۰ سال قدمت بار دیگر در استان کرمان کاملن تخریب شد.
کلیسای تاریخی انجیلی واقع در میدان «ده دی» در مشهد نیز که در سال ۸۴ از سوی اداره میراث فرهنگی در فهرست آثار تاریخی قرار گرفت در سال‌های گذشته تخریب شد.
هم‌اکنون ۵۰۰کلیسا در ایران وجود دارد که بخشی از آنها به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران متروک یا تخریب شده‌اند.
عکس: تخریب کلیسای «مریم مقدس» در شهرستان سلماس
church_maryam-ir-3
church_maryam-ir-1

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر