۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

قبرستان چند لایه یهودیان در پراگ

قبرستان چند لایه یهودیان در پراگ

درگذشته وقتی یک قبرستان پر می‌شد و دیگر جایی برای حفر قبرهای جدید نداشت، با اضافه کردن یک لایه جدید خاک روی قبرهای قدیمی، یک قبرستان جدید پدید می‌آوردند.
gorestan_yahodi
به گزارش «محبت‌نیوز» یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های یهودیان در دنیا در شهر پراگ در جمهوری چک قرار دارد.
قبرستان قدیمی یهودی ها مکانی است با ۱۲ لایه قبر که در قدیم به علت کمبود جا و با اضافه کردن خاک جدید چنین وضعیتی را پیدا کرده است.
درگذشته وقتی یک قبرستان پر می‌شد و دیگر جایی برای حفر قبرهای جدید نداشت، با اضافه کردن یک لایه جدید خاک روی قبرهای قدیمی، یک قبرستان جدید پدید می‌آوردند.
این همان اتفاقی است که برای قبرستان قدیمی یهودی‌ها درمحله یهودی‌نشین پراگ افتاده است. نه یک‌بار یا دوبار؛ بلکه دوازده بار.
این قبرستان، یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های دفن یهودیان در دنیاست که قدیمی‌ترین قبر موجود در آن متعلق به ۱۴۳۹ است، این مکان در قرن پانزدهم ساخته‌شده است.
آخرین خاک‌سپاری آن در سال ۱۷۸۷ اتفاق افتاده است. یعنی چیزی در حدود ۳۵۰ سال؛ بیش از صد هزار نفر در ۱۲ لایه روی هم انباشته و به خاک سپرده شده‌اند.
گرچه قبرستان در موقعیت‌های دیگری چندین بار گسترش یافته بود، اما مساحت آن باز هم کامل برای جامعه یهودی ناکافی بود.
باورهای یهودی همچنین جابه‌جا کردن سنگ قبر را مجاز نمی‌داند، بنابراین وقتی قبرستان دیگر جایی نداشت و گسترش آن هم غیرممکن شد، لایه‌های دیگری از خاک روی قبر‌های موجود قرار گرفت و سنگ قبرهای قدیمی از زیر خاک در آورده شد و بر سطح این خاک جدید جای داده شد.
امروز ۱۲ هزار سنگ‌قبر در این قبرستان شناسایی شده که گویی لایه به لایه به هم چسبیده‌اند.
مجموعه تاریخی بنای کلیسا و قبرستان ارامنه شهر مشهد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی این اثر تنها گورستان مربوط به ارامنه در شهر مشهد است و با مشارکت شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال و پیگیریهای انجام شده این اثر با شماره ۳۱۴۴۴ در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفت.
در سالهای گذشته وسعتی معادل ۲۵۸۴ مترمربع از کل ملک قبرستان جهت ایجاد بلوار اصلی تخریب و سنگ قبور آن به قسمت دیگری منتقل شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر