۱۳۹۵ خرداد ۱۰, دوشنبه

گره کور ایران و عربستان بر سر موضوع حج

گره کور ایران و عربستان بر سر موضوع حج

ایران حاضر نشده مانند بیش از ۷۰ کشور دیگر تفاهم‌نامه سالانه حج را امضا کند.
haj
«محبت‌نیوز» – اختلاف ایران و عربستان بر سر حج گره کور خورده، ایران به طور رسمی اعلام کرده امسال از حج خبری نیست، این یعنی خیلی‌ها باید دور حاجی شدن و حاج‌خانم شدن را خط بکشند.
سازمان حج ایران در بیانیه‌ای هشت بندی دلایل تعطیلی حج را گفته و همه را به گردن عربستان انداخته است. در این بیانیه مفصل پای رسول اسلام را هم به میان کشیده و گفته تاکیدش بر کرامت و عزت بوده است.
علی جنتی، وزیر ارشاد ایران با تایید این خبر که حج امسال امکان پذیر نیست عربستان را متهم کرده که کارشکنی‌های تعمدی داشته است.
همزمان علی‌اکبرولایتی، مشاور علی خامنه‌ای در امور بین‌الملل نیز موضوع را به مسائل سیاسی گره زده و گفته سعودی‌ها با حمایت از تکفیری‌ها در عراق فتنه برپا کردند و فتنه‌گر اصلی آن‌ها هستند و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.»
مشابه این اظهارات از اردوگاه سعودی‌ها نیز شنیده می‌شود. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در واکنش به اظهارات مقام‌های ایران که عربستان را به کارشکنی در اعزام زائران به حج متهم کرده‌اند، خواسته‌های ایران برای شرکت در حج تمتع امسال را غیر قابل قبول خوانده است.
الجبیر می‌گوید ایران می‌خواهد در مراسم حج تظاهرات راه بیاندازد و عربستان نمی‌گذارد.
او گفته ایران حاضر نشده مانند بیش از ۷۰ کشور دیگر تفاهم‌نامه سالانه حج را امضا کند در حالی که با وجود نبود روابط دیپلماتیک، عربستان موافقت کرده است که تسهیلات سفر زائران ایرانی را فراهم کند.
الجبیر همچنین بار دیگر ایران را به فتنه در عراق متهم کرد و خواستار پایان مداخله در امور عراق شد. او گفته فتنه و تفرقه در عراق نتیجه سیاست‌های فرقه ای است که از سیاست های ایران در عراق نشات گرفته.
حتی وساطت مولوی عبدالحمید، امام جمعه سنی شهر زاهدان و نامه‌نگاری‌های او نیز سرانجامی نداشت.
حالا باید منتظر بود و دید آیا در واپسین روزهای مانده تا برگزاری حج آیا این گره کور که سری از آن در تهران و سرس دیگرش در ریاض است و شعباتش از سوریه و عراق تا یمن، باز خواهد شد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر