۱۳۹۴ خرداد ۳۰, شنبه

'افغان‌های بیکار با پول ایران برای جنگ با مخالفان اسد به سوریه می‌روند'


'افغان‌های بیکار با پول ایران برای جنگ با مخالفان اسد به سوریه می‌روند'

شماری از مادران از سرنوشت فرزندانشان بی‌خبرند  
در میان تصاویری که از جنگ و مصیبت در سوریه به دست می‌آید، ویدئوهایی هم از مردان زخمی و خون آلود افغان دیده شده که آنها را در اسارت گروه‌های مخالف دولت سوریه نشان می‌دهد.
 
این جنگجو‌های افغان می‌گویند که دولت ایران به آنها پول می‌پردازد تا در سوریه به حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری آن کشور بجنگند. همچنین به آنها وعده داده شده که در صورت زنده ماندن، صاحب گذرنامه و کار خواهند شد.
 
بی‌بی‌سی به طور مستقل نمی‌تواند ویدئوهای به دست آمده را تایید کند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جوانان بیکار افغان، بیشتر از اقلیت هزاره، که کشورشان را با هدف دست یافتن به زندگی بهتر ترک می‌کنند، عاقبت خود را در میان جنگ خونین داخلی سوریه می‌یابند.
در جستجوی زندگی بهتر
در کابل، پایتخت افغانستان، یک جوان ۲۲ ساله، از میان گروهی از مردان بیکار به من می‌گوید که در ایران بر او چه گذشته است.
 
"آنها شمار زیادی از ما را با وعده کار و کارت هویت فراخواندند ولی زمانی که ما آنجا رسیدیم، چیزی دیگری به ما پیشنهاد شد، رفتن و جنگیدن در سوریه. من رد کردم."
 
ولی برای تعداد زیادی از افغان‌ها رد کردن این پیشنهاد آسان نیست.
 
من دو زن هزاره را دیدم که عزیزان‌شان به سوریه رفته‌ بودند. نمی‌خواهند نام‌هایشان افشا شود. از انتقام و تلافی‌جویی می‌ترسند. ولی در عین حال می‌خواهند داستان خود را بازگو کنند تا هشداری باشد برای دیگران.
یکی از زن‌ها در مورد شوهرش گفت: "او رفته بود که پول به دست بیاورد و زندگی ما را بهتر سازد"
یکی از آنها، مادری بود که اضطراب و ناراحتی‌اش از پس حجاب آبی‌رنگش مشخص بود. او با صدایی آرام به من گفت که چه اتفاقی برای شوهرش افتاده است.
 
این زن گفت:" او (شوهرش) دو سال آنجا (سوریه) بود. بعدا به ما گفتند که کشته شده. در ایران دفنش کردند. او رفت تا پول به دست بیاورد و زندگی ما را بهتر سازد اما با من مشورت نکرد."
 
او همچنین می‌گوید: "این اتفاق تاثیر زیادی بر فرزاندانم گذاشته. آنها آینده‌ای ندارند. نمی‌دانم به آنها چه بگویم."
'رانده شده از شهر'
مادر دیگری هشت ماه است که از پسر ۲۲ ساله‌اش خبری ندارد.
او در حالیکه اشک‌ بر چهره‌اش جاریست می‌گوید: "ما چه کرده می‌توانیم؟ ما حتی دو دلار نداریم که سر هم بگذاریم و او را جستجو کنیم. می‌دانم دوستانش کشته شدند، ولی در مورد خودش تا حال خبری ندارم. هیچ چاره‌ای نداریم جز انتظار. هر لحظه‌اش سخت است."
او می‌گوید جوان‌ها همواره مجذوب جنگ می‌شوند.
 
"حالا تعداد زیادی از جوان‌ها می‌روند. شمار زیادی از آنها بیکار هستند و به آنها گفته شده که پول و خانه به آنها داده خواهد شد. حتی اگر بمیرند، به این فکر هستند که شاید خانواده آنها زندگی آرامی خواهند داشت."
 
دولت ایران واکنشی رسمی در مورد پرداخت پول به افغان‌ها به منظور جنگیدن در سوریه نداشته است. اما رسانه‌های دولتی ایران گزارش کرده‌اند که افغان‌های شیعه "داوطلبانه" به سوریه می‌روند.
اتوبوس‌ها هر روز از کابل به سوی ایران سفر می‌کنند
در یک ایستگاه شلوغ در کابل، اتوبوسی پر از مردان افغان به ایران می‌رود؛ چیزی که هر روز اتفاق می‌افتد. این مردان می‌گویند که وضعیت بد اقتصادی آنها را از شهرهایشان بیرون رانده است. تعدادی از آنها آخر کار به سوریه می‌رسند و در میان جنگ تلخ داخلی گیر می‌مانند.
 
بیشتر افغان‌ها دنبال ثبات و آرامش هستند، با این حال، بی‌ثباتی‌های خارج از افغانستان، اینجا نیز تاثیر خود را بر خانواده‌ها گذاشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر