۱۳۹۴ بهمن ۲۵, یکشنبه

بازاری نیم میلیارد دلاری مد برای زنان مسلمان

بازاری نیم میلیارد دلاری مد برای زنان مسلمان

در تبلیغات اپل، اندروید یا کوکا کولا  از مدل‌های محجبه استفاده شده است. این کار آنها نیز به این خاطر است که برای به دست آوردن بازار مسلمانان، به نحوی باید جامعه هدف خود را جلب کنند.
به گزارش «محبت نیوز»    دولچه و گابانا با گذاشتن اولین عکس‌هایی از مجموعه حجاب، اولین زنگ مد سال را به صدا در آورد. کشورهای اسلامی می‌توانند بازار خیلی خوبی برای اهالی مد باشد و تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۱۹، این درآمد به ۴۸۴ میلیارد دلار خواهد رسید. دراین مطلب به این بازار سودآور اما پیچیده خواهیم پرداخت.
شاید زمان آن رسیده که حاکمان در ایران از تصمیم خود بر پوشاندن زنان به مقنعه و چادر در قوانین حکومتی خود صرف نظر کنند !
به نوشته مد آنلاین فقط عکس‌های ستاره‌ها نیست که می‌تواند آتش در خرمن کاه بیندازد. در ۳ ژانویه ۲۰۱۶، دولچه و گابانا عکس‌هایی از مجموعه حجاب خود بر روی صفحه اینستاگرام منتشر کرد و اولین زنگ را در سال ۲۰۱۶ به صدا درآوردند. این عکس‌ها ۵۷۰۰۰ لایک و ۴۰۰۰ کامنت را در پی داشت. این خبر بر روی شبکه‌های اجتماعی با سرعت زیاد منتشر شد و جنجال‌های فراوانی از سراسر دنیا در پی داشت. این تحسین و مدح‌ها، پرسش‌ها، انتقادات و سرزنش‌ها از یک طرف نشان‌دهنده چند دستگی‌ها  و از طرف دیگر نشان‌دهنده بی‌صبری عده زیادی از زنان مسلمان ! برای این محصولات است.
زنان مدگرای مسلمان، زنانی که هم قواعد حجاب را رعایت می‌کنند و هم طبق مد لباس می‌پوشند، با مد پوشیده یا مد محجوبانه از سال ۲۰۱۰ پا به عرصه مد گذاشتند. این مد از سوی بلاگرهای مسلمانی آغاز شد که تقریبن در همه جای دنیا زندگی می‌کنند. این افراد تاثیرگذار با وجود ظاهر زنانه و عشقی که به مد دارند، به هویت فرهنگی خود نیز افتخار می‌کنند و شبکه اجتماعی خود را حول محور مد و دنیای اسلام تاسیس کردند.
شلینا جان محمد بلاگری که از سال ۲۰۰۶ کار خود را شروع کرد و نایب رئیس Ogilvy Noor از سال ۲۰۱۱ است، می‌گوید: « بانوان مسلمان بسیار پرانرژی، خلاق و موثر هستند و تحولات زیادی را به وجود آورده‌اند. آنها می‌خواهند سر رشته امور را به دست گیرند و هویت خود را به روش خودشان و با کلمات خودشان، به خوبی جلوه دهند. مد نیز یکی از ملزومات این هدف است.»
کشورهای اسلامی؛ یک بخش اقتصادی مهم در عرصه مد
رینا لویس محقق و نویسنده کتابی در مورد مد در دنیای اسلام در گفت‌وگویی با مجله اینترنشنال بیزینس تایمز، موقعیت را این چنین خلاصه می‌کند: « بازاری رو به رشد در حال پیدا کردن جای خود در دنیاست که ما به آن مد محجوبانه یا پوشیده می‌گوییم. جمعیت مسلمان، جمعیت جوانی است و رو به فزونی است و می‌تواند به بازاری پر سود تبدیل شود. اچ اند ام شروع به گنجاندن مدل‌های مسلمان در کمپین‌های جهانی خود کرده است. در تبلیغات اپل، اندروید یا کوکا کولا نیز از مدل‌های محجبه استفاده شده است. این کار آنها نیز به این خاطر است که برای به دست آوردن بازار مسلمانان، به نحوی باید جامعه هدف خود را جلب کنند.»
برندهای بزرگی تلاش می‌کنند تا در این بازار پر سود فعالیت کنند، اما این رابطه همچنان جزیی و ناچیز است. دی کی ان وای، اونیقلو، مانگو، تامی هایلفیگر، اسکار دو لا رنتا، اترو و اخیرن اچ اند ام و دولچه و گابانا در این دو سال اخیر مجموعه‌هایی برای زنان مسلمان تولید کرده‌اند. محصولات آنها اغلب در ماه رمضان روانه بازار می‌شود. این مجموعه‌ها در بوتیک‌های کشورهای مسلمان دیده می‌شود و خیلی کم در اروپا و آمریکا شاهد آن هستیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر